لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به همکاری با کشورهای جنوب شرق آسیا تعهد کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز شنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) تعهد کرد که در مسایل حیاتی با کشورهای جنوب‌شرق آسیا کار می‌کند تا آیندهٔ بهتری را در منطقه که همه خواهان آن اند، بسازد.

این اظهارات رییس جمهور بایدن در حالی بیان شده است که چین، رقیب ایالات متحده، نیز تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در کشورهای جنوب‌شرق آسیا گسترش بدهد.

بایدن با اشاره به سه نشست سران انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که بلوکی که متشکل از ۱۰ کشور است "در قلب استراتیژی حکومت من در هند و اقیانوس آرام است" و تعهد کرد که برای ساختن منطقه‌ای "آزاد و باز، پایدار، مرفه، انعطاف پذیر ومصوون" همکاری کند.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که انتظار دارد تا از طریق حل مشکلات از جنوب دریای چین گرفته تا میانمار و به منظور تعمق صلح و رفاه در منطقه با هر یک از کشور‌های عضو انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا (ASEAN ) کار کند. بایدن ګفت که مبارزه با تغییرات اقلیمی و امنیت صحی ساحاتی است که امریکا می‌تواند با این کشورها تشریک مساعی کند.

تلاش بایدن مبنی بر همکاری با کشورهای عضو انجمن جنوب شرق آسیا در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های واشنگتن و بیجینگ گفته اند که رهبران امریکا و چین در حاشیۀ نشست سران گروه-۲۰ یا بزرگترین اقتصاد‌های جهان دیدار کنند. این نشستبه تاریخ ۱۵ و ۱۶ نومبر در جزیرهٔ بالی اندونیزیا، برگزار می‌شود.

پس از آنکه جو بایدن بایدن در جنوری ۲۰۲۱ تصدی ریاست جمهوری ایالات متحده را عهده دار شد، رهبران این دو اقتصاد بزرگ جهان چندین بار از طریق تیلفون با هم صحبت کرده اند. اما پس از شیوع همه‌گیری کووید۱۹، رییس جمهور چین همواره از سفر‌های خارجی خودداری کرده است.

ملاقات رهبران این دو اقتصاد بزرگ جهان قرار است در حالی صورت بگیرد که این دو قدرت جهانی از لحاظ نفوذ نظامی و دپلوماتیک همدیگر را، به ویژه در منطقهٔ اقیانوس آرام، به چالش کشیده اند. در حال حاضر، چین رقیب اصلی اقتصادی و نظامی ایالات متحده پنداشته می‌شود.

تجارت دوجانبه، نقض حقوق بشر در منطقهٔ شین‌ژیانگ چین و وضعیت خود مختاری تایوان از جملهٔ مسایل عمده‌ای بوده که واشنگتن و بیجینگ با هم در تضاد بوده اند.

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز شنبه ۱۲ نومبر گفت که رییس جمهور بایدن در جریان سفرش به اندونیزیا موضوع آزادی کشتی‌رانی و ماهی‌گیری غیرقانونی را با چین و رهبران انجمن کشورهای جنوب‌ آسیا مطرح ‌ خواهد کرد. به گفتهٔ سولیوان، طرح این موضوعات به مثابهٔ قاطعیت واشنگتن در مقابل عملکردهای بیجینگ است.

بایدن که روز شنبه سفرش را به اندونیزیا آغاز کرد، قرار است در نشست سران گروه-۲۰ در مورد کودتای نظامی میانمار که حکومت منتخب آن کشور را در فبروری ۲۰۲۱ کنار زد، صحبت کند.

نظامیان میانمار پس از کودتای اول فبروری ۲۰۲۱،‌آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، و شمار دیگری از رهبران ملکی را بازداشت کرد، اقدامی که سبب تظاهرات گسترده در سراسر این کشور شد.

میانمار از زمان کودتای نظامی در ماه فبروری سال گذشته در هرج و مرج به سر می‌برد و به گفتۀ یک گروه نظارت محلی، نزدیک به۲۴۰۰ غیرنظامی در جریان سرکوب مخالفان کودتا کشته شده اند.

بایدن تاکید کرده است که ایالات متحده برای برگشت دموکراسی در میانمار متعهد است، کشوری‌که قبل از کودتای فبروری ۲۰۲۱ به سمت نهادینه شدن دموکراسی در حرکت بود.

XS
SM
MD
LG