لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهور امریکا و چین در نشست جی-۲۰ با هم ملاقات می‌کنند


از راست به چپ،‌ شی جینپینگ، رییس جمهور چین، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا
از راست به چپ،‌ شی جینپینگ، رییس جمهور چین، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، رییس جمهور چین،‌ در نشست سران گروه-۲۰ که قرار است به تاریخ ۱۵ و ۱۶ نومبر در شهر بالی اندونیزیا برگزار شود، با هم ملاقات ‌می‌کنند.

این نخستین بار خواهد بود که رییس جمهور بایدن پس از رسیدن به قصر سفید با همتای چینی‌اش رو در رو ملاقات می‌کند. این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که رییس جمهور چین برای سومین بار به کرسی ریاست جمهوری کشورش رسید.

پس از آنکه بایدن در جنوری ۲۰۲۱ به کرسی ریاست جمهوری کشورش رسید، رهبران این دو اقتصاد بزرگ جهان چندین بار از طریق تیلفون با هم صحبت کرده اند. اما پس از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، رییس جمهور چین چندین بار از سفر‌های خارجی خودداری کرد.

در همین حال، وزارت خارجهٔ چین روز جمعه ۱۱ نومبر گفت که آن کشور در گفت‌وگو‌ها با ایالات متحده از منافع بیجینگ "با قاطعیت دفاع" خواهد کرد. اما این وزارت تاکید کرده است که چین "برای مدیریت تفاوت‌ها و اختلافات، ترویج همکاری متقابل مفید و خودداری از محاسبهٔ نادرست" با امریکا کار خواهد کرد.

قصر سفید نیز یک روز پیش از ملاقات رهبران دو کشور در بالی خبر داد و گفت رهبران امریکا و چین در مورد "تلاش‌ها برای حفظ و تعمیق خطوط ارتباطی" صحبت خواهند کرد. قصر سفید همچنین گفته است که رهبران امریکا و چین در مورد "مدیریت مسوولانه رقابت و کار با هم که در آن منافع ما همسو" باشد، صحبت خواهند کرد.

ملاقات رهبران این دو اقتصاد بزرگ جهان قرار است در حالی صورت بگیرد که این دو قدرت جهانی از لحاظ نفوذ نظامی و دپلوماتیک همدیگر را به چالش کشیده اند، به خصوص در منطقهٔ اقیانوس آرام.

تجارت دوجانبه، نقض حقوق بشر در منطقهٔ شین‌ژیانگ چین و وضعیت خود مختاری تایوان از جملهٔ مسایل عمده‌ای بوده که واشنگتن و بیجینگ با هم در تضاد بوده اند.

در همین حال،‌انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد،‌ روز جمعه ۱۱ اکتوبر نسبت به"خطر انقسام روز افزون اقتصاد جهانی به دو بخش، به رهبری دو اقتصاد بزرگ، امریکا و چین"هشدار داد.

گوتیرش در نشست رهبران کشور‌های عضو انجمن جنوب‌شرق آسیا گفت: " یک اقتصاد جهانی منقسم شده با دو مجموعه قوانین متفاوت، دو واحد پولی مسلط، دو اینترنت و دو استراتیژی متناقض توانایی جهان را برای پاسخ به مشکلات چشمگیری که با آن رو به رو استیم،‌ تضعیف خواهد کرد."

گویترش با اشاره با تفاوت‌‌ها و اختلافات میان این دو اقتصاد بزرگ جهان—ایالات متحده و چین — گفت که چنین جدایی و انقسام "به هر قیمتی باید اجتناب شود."

XS
SM
MD
LG