لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ جهانی غذا: برای کمک‌های زمستانی به نیازمندان افغان به ۱.۱ میلیارد دالر نیاز است


برنامأ جهانی غذا با بیان اینکه میلیون‌ها خانواده در افغانستان برای کنار آمدن با زمستان سخت تقریباً هیچ راهی ندارند، گفته است که برای کمک‌رسانی زمستانی به این خانواده‌ها به ۱.۱ میلیارد دالر نیاز است.

برنامۀ جهانی غذا، روز دوشنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) با نشر گزارشی گفته است که تنها امدادرسانی این سازمان، سدی میان قحطی و نیازمندان در افغانستان است.

در گزارش آمده است: "استحکام این سد به سخاوت تمویل‌کنندگان بستگی دارد. برنامه جهانی غذا به ۱.۱ میلیارد دارلر برای تداوم کمک‌های غذایی ماهانه و کمک‌های تغذیه‌ای به ۱۸ میلیون افغانی که از نظر غذایی شدید ناامن هستند - که شش میلیون نفر آنها در آستانۀ قحطی استند- نیاز فوری دارد. این مبلغ شامل ۱۷۲ میلیون دالر امریکایی برای فراهم‌کردن ۱۵۰هزار تن غذا برای زمستان است".

به گفتۀ این سازمان، یکی از معدود موارد مثبت در سال گذشته کاهش درگیری‌ها، افزایش توانایی‌های کارمندان بشردوستانه برای رسیدن به جوامع دورافتاده و آسیب‌پذیر بوده است.

اما گزارش تاکید کرده است که در ۱۲ ماه گذشته این سازمان شاهد فروپاشی اقتصاد شکنند افغانستان، ناپدید شدن مشاغل، از بین رفتن معیشت و شوک‌های اقلیمی ناشی از حوادث طبیعی بوده است.

در گزارش به جاری‌شدن سیلاب‌های مرگبار در افغانستان و پاکستان که هزاران تن را آسیب رساند، اشاره شده و گفته است که دهقانان در افغانستان هنوز درگیر یکی از بدترین خشکسالی‌های این کشور در دهه‌های اخیر استند، زیرا محصولات پژمردۀ آنها باعث تشدید گرسنگی شده است.

برنامۀ جهانی غذا گفته است: "برای اولین بار خانواده‌های شهری و متوسط نیز ضربه می‌خورند. همچنین، افزایش موانع سبب عدم دسترسی زنان و دختران به غذا، آموزش و مهارت‌هایی می‌شود که آنان برای تغذیه خانواده شان نیاز دارند".

در همین حال، گزارش گفته است که تاریک شدن چشم‌انداز امنیت غذایی جهانی، کندی رشد اقتصادی و افزایش شدید قیمت‌ها ناشی از جنگ در اوکراین، یکی از بزرگترین بحران‌های بشردوستانه جهان را برای تامین مالی با مشکل مواجه کرده است.

برنامۀ جهانی غذا، ماه‌های پیش‌رو را حیاتی خوانده و گفته که اگر بودجه مورد نیاز فوری تامین شود، این سازمان در نظر دارد هفته‌های قبل از بسته شدن و یخبندان جاده‌ها و غیرقابل دسترس شدن بسیاری از جوامع، غذا را در مناطق دشوارگذر و دورافتاده از قبل آماده کند و این اقدام به جلوگیری از سطوح "فاجعه‌بار ناامنی غذایی و حتا گرسنگی" کمک می‌کند.

این سازمان گفته که در طول سال گذشته برنامۀ جهانی غذا به بیش از نیمی از جمعیت کشور با غذای نجات‌بخش و حمایت‌های غذایی رسیدگی کرده است و اکثر کسانی که کمک شده اند، زنان و دختران استند.

همچنان برنامۀ جهانی غذا، در کنار کمک به خانواده‌های نیازمند در مکاتب ابتدایی بیسکویت‌های مقوی را به حدود نیم میلیون دختر و پسر توزیع می‌کند.

با این همه، برنامۀ جهانی غذا گفته است که کمک‌کنندگان طی بیش از یک سال گذشته سخاوتمند بوده اند، اما مقیاس بحران گرسنگی در افغانستان بسیار بزرگ است و رسیدگی به آن نیاز به سرعت دارد.

XS
SM
MD
LG