لینک های دسترسی

Breaking News

شاژردافیر سفارت امریکا از هزینۀ سنگین محرومیت زنان افغان از حقوق شان هشدار داد


کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان
کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، با تاکید بر مصوونیت حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان، از محرومیت دختران از آموزش و تحصیل و نیز تجلیل‌نشدن رسمی نوروز برای سومین سال متوالی در افغانستان انتقاد کرد.

کرن دیکر ناوقت چهارشنبه ۲۷ مارچ (۸ حوت) در گفتگوی آنلاین از دوحه پایتخت قطر، با شماری از مسوولان رسانه‌های افغانستان و خبرنگاران گفت که طالبان ده‌ها فرمان را برای محدود کردن زنان صادر کرده اند.

او با اشاره به محتوای این فرمان‌ها گفت: "بر اساس محاسبات ما، طالبان بیش از ۵۰ فرمان صادر کرده اند که اعمال زنان افغان را محدود می‌کند، زنان افغان باید چه کار کنند، کجا بروند، چگونه لباس بپوشند، چه زمانی دیده شوند و چه بگویند. هیچ کشوری دیگر در جهان نیمی از جمعیت خود را به طور کامل حذف نکرده است".

حکومت طالبان از اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران افغانستان وضع کرده اند. این گروه آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی و غیردولتی به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

شارژادافیر سفارت امریکا برای افغانستان گفت که این محدودیت‌ها به شمول منع آموزش و همچنان ممنوعیت تجلیل از نوروز بیانگر تاریخ و فرهنگ افغان‌ها نیست.

کرن دیکر بر اهمیت آموزش زنان و دختران اشاره کرد و گفت: "مصوونیت حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان، برای افغانستان از نظر راهبردی مهم است، نه به این دلیل که ایالات متحده می‌گوید، بلکه به این دلیل که افغان‌ها بارها گفته اند که می‌خواهند زنان تحصیل و کار کنند و آنها خواهان مشارکت زنان در اجتماع هستند".

دیکر افزود که ممنوعیت‌ها به شمول کار زنان، سالانه میلیاردها دالر برای افغانستان هزینه دارد که این کشور توان پرداخت آن را ندارد.

به گفتۀ وی، زمانی که نیم جمعیت یک کشور از درآمد محروم بماند، هیچ‌گاه نمی‌تواند این کشور بر پاهای خود بایستد.

او به اظهارات رهبران طالبان مبنی بر اینکه نمی‌خواهند افغانستان به کمک‌های خارجی وابسته باشد، اشاره کرد و گفت: "این یک حقیقت ساده است، ممنوعیت نیمی از جمعیت از آموزش و کار، اتکا به کمک‌های خارجی را طولانی می‌کند".

دکر در بخشی از سخنانش به پیامدهای تغییرات اقلیمی در افغانستان اشاره کرد و گفت که این کشور با بدترین خشکسالی در ۲۷ سال اخیر مواجه بوده، در عین حال سیل در برخی نقاط زراعت را تحت تاثیر قرار داده و محصولات زراعتی را از بین می‌برد که منجر به آوارگی مردم از محل می‌گردد.

گروه

XS
SM
MD
LG