لینک های دسترسی

Breaking News

در پی تظاهرات سراسری، ایران پولیس گشت ارشاد را تعطیل کرد  


پولیس گشت ارشاد در هنگام بازداشت یک زن
پولیس گشت ارشاد در هنگام بازداشت یک زن

دوماه پس از مرگ یک دختر در بازداشت پولیس گشت ارشاد که سبب تظاهرات سراسری در ایران شده است، لوی سارنوال ایران از "تعطیل" گشت ارشاد خبر داد.

مهسا‌ امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر به اتهام بدحجابی از سوی پولیس گشت ارشاد بازداشت شد و سپس در بازداشت پولیس جان باخت. مرگ او سبب آغاز تظاهرات سراسری در ایران شد که هنوز هم ادامه دارد.

مقامات ایرانی اعتراض کنندگان را "اغتشاشگران" خوانده و سرکوب می‌کنند. بر اساس گزارش‌ گروه‌های حقوق بشری، تا اکنون بیش از ۴۶۹ اعتراض کننده در این کشور کشته شده و صدها نفر دیگر بازداشت شده اند.

خبرگزاری رسمی ایسنا از جعفر منتظری، لوی سارنوال این کشور نقل کرده که در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن گشت ارشاد گفته است: "گشت ارشاد ربطی به قوه قضاییه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضاییه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد."

پولیس گشت ارشاد در زمانی که محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران بود ایجاد شد و در سال ۲۰۰۶ رسماً به فعالیت آغاز کرد. گشت ارشاد ۱۵ سال پیش، قبل از آغاز سرکوبی و بازداشت زنان،‌ هشدار‌هایی را در مورد بدحجابی صادر می‌کرد.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس، تعطیل گشت ارشاد ایران یک روز پس از آن اعلام شد که منتظری گفت پارلمان و قوه‌ قضاییه روی این موضوع کار می‌کنند که آیا قانون پوشیدن چادر باید تغییر کند یا نه.

پوشیدن حجاب چهار سال پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در ایران لازمی شد.

XS
SM
MD
LG