لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات بر ضد فرانسه در بدخشان


صدها تن از عالمان دین، فعالان مدنی و باشندگان ولایت بدخشان در اعتراض به سخنان اخیر امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در پیوند با کارتون منسوب به پیامبر اسلام، تظاهرات کردند.

معترضان امروز پنجشنبه ۲۹ اکتوبر (۸ عقرب) در یک مرکز ورزش‌های محلی در شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان تجمع کرده و با سردادن شعار "مرگ بر فرانسه" از حکومت افغانستان خواستند که به اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه واکنش نشان بدهد.

مولوی حفیظ الله رسولی، رییس شورای علمای بدخشان در صحبت به صدای امریکا گفت که هدف معترضان نشان‌دادن انزجار شان در باره سخنان امانویل مکرون رییس جمهور فرانسه بود.

رییس شورای علمای بدخشان افزود که سخنان رییس ‌جمهور فرانسه ارزش‌های اسلامی را زیر سوال برده و باید حکومت براین اظهارات واکنش نشان بدهد.

منصور یک معترض در بدخشان به صدای امریکا گفت که هیچ‌گاه تحمل توهین به مقدسات اسلامی و پیامبر بزرگ اسلام را ندارد.

روز گذشته نیز شماری از دانش‌آموزان لیسه استقلال در کابل در پیوند به این قضیه اعتراض کرده بودند.

معترضان بدخشان علیه فرانسه شعار سر دادند
معترضان بدخشان علیه فرانسه شعار سر دادند

ماجرا از کجا آغاز شد؟

پس از آنکه سامویل پتی، آموزگار ۴۷ ساله در فرانسه کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام را که در مجلۀ شارلی ایبدو نشر شده بود، به شاگردانش نشان داد، توسط یک مظنون اسلامگرا سر بریده شد.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه چند روز بعد در مراسم یادبود از این معلم، ضمن تقبیح کشته شدن وی، از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام حمایت و آن را بخشی از آزادی بیان عنوان کرد.

رییس جمهوری فرانسه به خاطر سخنان اش پیرامون افراط‌گرایی اسلامی به ترویج اسلام ستیزی متهم شده است.

تا اکنون حکومت افغانستان در پیوند به سخنان اخیر رییس جمهور فرانسه چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG