لینک های دسترسی

Breaking News

منع پوشیدن چادر در مکاتب جنوب هند سبب اعتراضات مسلمانان شد 


پس از آن که مکاتب در ایالت کرناتکای هند پوشیدن چادر را منع کرد،‌ مسلمانان در جنوب این کشور به جاده‌ها برآمده و در اعتراض به این تصمیم دست به تظاهرات زدند.

این اقدام، هراس را در میان جوامع اقلیت‌ها در مورد آنچه افزایش داده است که آنان آنرا بدرفتاری روز افزون زیر حکومت ملیگرای هندوی نرندرا مودی،‌ صدر اعظم این کشور می‌خوانند.

ماه گذشته به شاگردان یک لیسهٔ دولتی گفت شد که پس از این حجاب نپوشند. این امر در حد اقل دو نهاد تحصیلی دیگر در ایالت کرناتکا نیز گسترش یافت.

سمیه روشن، رییس سازمان اسلامی دختران کرناتکا امروز هفتم فبروری (۱۸ دلو) در جریان یک نشست مطبوعاتی این اقدام را "تبعیض‌آمیز" و بر خلاف حقوق مندرج قانون اساسی هند خواند.

ویدیو‌های نشر شده در صفحات اجتماعی صدها نفر را در حد اقل دو شهرک این ایالت نشان داد که پرچم‌های هند را حمل کرده و در جاده برخلاف این تصمیم شعار سر می‌دادند. این تظاهرات از چندین روز به اینسو ادامه دارد.

بر اساس گزارش یک رسانه‌ٔ محلی، یکی از مکاتب به دختران مسلمان اجازهٔ داده است چادر بپوشند، اما برای آنان صنوف جداگانه ایجاد کرده است.

دو مکتب دیگر که پوشیدن حجاب را منع کرده اند، امروز را تعطیل اعلام کرده و دروازه‌های شان را مسدود کردند.

چندین عضو برجستهٔ حزب بهارتیا جنتای نرندرا مودی که ایالت کرناتکا را در کنترول دارد از تصمیم مکاتب در خصوص منع پوشیدن حجاب حمایت کرده اند.

اما سایر رهبران سیاسی،‌ به ویژه مخالفان حکومت آقای مودی بر این تصمیم انتقاد کرده اند.

راهول گاندی،‌ عضو پارلمان و عضو حزب کانگرس ملی مخالف آقای مودی در انتقاد به این اقدام گفت: "با قرار دادن حجاب در مسیر تحصیل، ما آینده دختران هند را می‌دزدیم."

انتظار می‌رود محکمهٔ عالی این ایالت فردا در مورد تایید یا رد این تصمیم مکاتب فیصله کند.

XS
SM
MD
LG