لینک های دسترسی

Breaking News

تحریک تحفظ پشتونها، پیشنهاد جنرال پاکستانی را رد کرد


جنبش عدالتخواه پشتونهای پاکستان یا تحریک تحفظ پشتونها، در برابر یک پیشنهاد تازۀ نظامیان پاکستانی مبنی بر آغاز مذاکرات با آنان، واکنش نشان داده است.

اردوی پاکستان گفته است که آمادۀ پذیرش برخی از خواست های تحریک تحفظ پشتونها است. کمیتۀ اپیکس خیبرپشتونخوا، که متشکل از گورنر، وزیر اعلی، و قوماندان قول اردو میباشد، تصمیم گرفته اند تا جرگۀ مختلطی را تشکیل دهند که در آن افسران نظامی، سیاستمداران، و بزرگان قومی شامل خواهند بود، و با سران تحریک تحفظ پشتونها، مذاکره خواهند کرد.

دگرجنرال نذیر احمد بت، قوماندان قول اردوی پیشاور به خبرنگاران گفت که تصمیم برای تشکیل جرگه، به هدف گفتگو با سران جنبش تحریک تحفظ پشتونها و رسیدگی به "خواستهای حقیقی آنان" گرفته شد.

جنرال بت به روز سه شنبه به خبرنگاران در پیشاور گفت: "خواستهای آنان (تحریک تحفظ پشتونها به رهبری منظور پشتین)، حقیقی بوده و ما آماده ایم که به تمام خواستها، در پرتو قانون اساسی، رسیدگی کنیم."

اما محسن داور، یکی از رهبران این تحریک به صدای امریکا گفته که هیچ مقام حکومتی با آنان در تماس نشده است. داور افزود که در مقطع کنونی، شرایط برای مذاکرات مساعد نیست و "دولت باید تبلیغات علیه ما را پایان دهد و افراد ما را دیگر توقیف نکند."

رهبران جنبش عدالتخواه پشتونها میگویند، این ثمرۀ مبارزۀ راسخ آنان است که قبلاً متهم به جاسوسی برای استخبارات خارجی بودند، اما اکنون خواستهای شان "حقیقی" خوانده میشود. محسن داور به صدای امریکا گفت که آنان مذاکرات را رد نمیکنند، اما با کسی وارد مذاکره میشوند که صلاحیت برآورده ساختن خواستهای آنان را داشته باشد.

داور افزود: "در مذاکرات، تمام افراد قدرتمند دولت پاکستان، اردو، و ادارات استخباراتی شامل باشند و به من یقین و ضمانت هم بدهند، نه این که امروز سخنم را بپذیرد و فردا از قول و قرار خود بگذرد."

ادعا های اردو

دگر جنرال نذیر احمد بت، قوماندان قول اردوی پیشاور میگوید که اکثر مطالبات تحریک تحفظ، درست بوده و حکومت است که برای حل آن مشکلات، وارد مذاکره شود. اما جنرال بت اضافه کرد که "قوت های دشمن پاکستان" سعی میکنند تا از سروصدا ها، گردهمایی ها، و شعار های تحریک تحفظ پشتونها سؤاستفاده کنند. به گفتۀ جنرال بت، این "قوت های دشمن" به هیچ وجه از تحکیم امن و ثبات در پاکستان، به ویژه در مناطق قبایلی، خوش نیستند.

این جنرال پاکستانی همچنان رسانه های غربی، به خصوص صدای امریکا را، به حمایت از تحریک تحفظ پشتونها متهم ساخت. این در حالی است که صدای امریکا همیش کوشش کرده تا با حفظ بی طرفی، مردم را از حقایق رویداد ها و خبر ها آگاه سازد.

جنرال بت همچنان گفت که در رسانه های اجتماعی، کاربران کشور های مختلف به خصوص افغانها، نه تنها فعالیت این تحریک را بزرگ نمایی میکنند بلکه "اتهامات غلط" را نیز بر اردوی پاکستان وارد می سازند.

دگر جنرال نذیر احمد بت بیان داشت که اردوی پاکستان نه تنها طبق پالیسی حکومت آن کشور، گویا امن و امان را در مناطق قبایلی مستحکم ساخته، بلکه برای احداث مانعه در امتداد سرحد با أفغانستان نیز قربانی های فراوانی داده است.

XS
SM
MD
LG