لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین در ساحات اشغال شدۀ اوکراین 'حکومت نظامی' اعلام کرد


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) گفت که در حال انفاذ حکومت نظامی در چهار ساحۀ تحت اشغال روسیه در اوکراین است.

پوتین این اظهارات را طی یک سخنرانی تلویزیونی به اعضای شورای امنیت این کشور بیان داشت و دستور داد تا یک شورای هماهنگی ویژه به ریاست میخاییل میشوستین، صدراعظم این کشور برای تقویت تلاش‌های جنگی مسکو در اوکراین به ویژه در چهار ساحۀ ملحق شده به روسیه ایجاد شود.

رییس جمهور پوتین گفت: "ما در حال کار بر روی حل وظایف بسیار پیچیده و در مقیاس بزرگ هستیم تا آینده قابل اعتماد را برای روسیه و مردم ما تضمین کنیم."

ولادیمیر پوتین به تاریخ پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) الحاق چهار ساحۀ اوکراین را به خاک روسیه منظور و مصوبۀ پارلمان آن کشور را در این مورد توشیح کرد.

این اقدام پوتین روند قانونی الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به روسیه را تکمیل کرد. دو مجلس پارلمان روسیه قبلاً قانون الحاق این مناطق اشغالی به خاک روسیه را تصویب کرده بودند.

کیف و متحدان غربی آن می‌گویند که تلاش روسیه برای ملحق کردن خاک اوکراین "غصب غیرقانونی" سرزمین اوکراین بوده و هرگز به رسمیت شناخته نخواهد شد.

پوتین در این سخنرانی تلویزیونی گفت که اقداماتی که او دستور انجام آن را داده است، ثبات اقتصادی، صنعتی و تولیدی را در حمایت از آنچه که او آن را عملیات نظامی ویژه ‌خواند، افزایش می‌دهد.

این اقدامات، نزدیک به هشت ماه پس از آغاز جنگ اوکراین در حالی اتخاذ شده که مسکو در هفته‌های اخیر با یک سلسله شکست‌های بزرگ در برابر نیروهای اوکراینی مواجه شده است.

در تازه‌ترین مورد، نیروهای روسی مستقر در خرسون، یکی از مناطق اشغالی، به غیرنظامیان این منطقه هشدار داده که باید به دلیل حمله قریب الوقوع اوکراین، در اسرع وقت مناطق خود را ترک کنند.

در همین حال روسیه از ادامه حملات بر اهداف نظامی و انرژی اوکراین نیز خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه خود امروز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه حملات جدیدی را علیه اهداف نظامی و انرژی در اوکراین انجام داده است. به گفتهٔ این وزارت "همه اهداف تعیین شده" هدف قرار گرفته اند.

اوکراین می‌گوید که در اثر حملات ۱۰ روزهٔ روسیه بر تاسیسات تولید انرژی این کشور، حدود ۳۰ درصد دستگاه‌های برق این کشور تخریب شده و جریان برق در بیش از ۱۱۰۰ شهرک و قریه قطع شده است.

مقامات در کیف، پایتخت اوکراین، گفته اند که روسیه در ۱۰ روز گذشته بر علاوهٔ کیف، در ۱۶ منطقه حدود ۱۹۰ حملهٔ راکتی، طیاره‌های بی‌سرشین مملو از مواد انفجاری و توپخانه‌ای را انجام داده است.

کیف گفته است که در نتیجهٔ این حملات بیش از ۷۰ نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر دیگر زخمی شده اند. در نتیجه اصابت یک میزایل به یک دستگاه تولید برق در کیف امروز نیز سه نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG