لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا،‌ بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت در مورد انتقال دورن ایران به روسیه بحث می‌کنند


تصویری از دورن‌های ایرانی در یک رزمایش نظامی
تصویری از دورن‌های ایرانی در یک رزمایش نظامی

دپلومات‌ها گفته اند که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در نظر دارند تا روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) در عقب درهای بسته در شورای امنیت ملل متحد در مورد اتهام فروش تسلیحات ایران به روسیه گفت‌وگو کنند.

این دپلومات‌ها که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود،‌گفته اند که نمایندگان این سه کشور اعتقاد دارند که انتقال دورن ساخت ایران تخطی از قطعنامهٔ شورای امنیت است. نمایندگان امریکا بریتانیا و فرانسه به همتایان شان در شورای امنیت گفته اند که این موضوع را در نشست روز چهارشنبهٔ شورای مطرح کنند.

نشست این سه عضو شورای امنیت ملل متحد پس از آن صورت می‌گیرد که ولادمیر زلینسکی، رییس جمهور اوکراین، مسکو را متهم کرد که با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین ساخت ایران، مناطق غیرنظامی آن کشور را هدف قرار داده است.

در عین حال، اوکراین در نامه‌ای که خبرگزاری رویترز به نقل آن دست یافته، گفته است که یک طیارهٔ بدون سرنشین ساخت ایران را که توسط روسیه در آن کشور استفاده می‌شد، سقوط داده است. مقام‌های اوکراین در این نامه از متخصصان ملل متحد نیز دعوت کرده است تا دورن سقوط داده شده را بررسی کنند.

مقام‌های اوکراین گفته اند که فراهم آوری دورن از سوی ایران برای روسیه تخطی از قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است که ایران در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از آن حمایت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه روز دوشنبه ۱۷ اکتوبر با استفاده از ده‌ها درون، زیربناهای انرژی اوکراین را هدف قرار داد و در حملات مسکو بر کیف، پنج نفر کشته شدند.

اوکراین می‌گوید که روسیه از دورن‌های تهاجمی نوع شاهد-۱۳۶ ساخت ایران در آن کشور استفاده کرده است، مسله‌ای که سبب شد کیف روابط خود را با تهران قطع کند.

اما تهران فراهم آوری دورن برای روسیه را رد کرده و مسکو تا حالا در این مورد تبصره نکرده است. واشنگتن می‌گوید که تکذیب ایران مبنی بر فراهم‌آوری دورن برای روسیه، یک دروغ است.

در همین حال، روزنامهٔ نیویارک تایمز روز سه‌شنبه از قول مقام‌های پیشین و برحال ایالات متحده گزارش داد که ایران مربیان خود را به مناطق اشغالی اوکراین اعزام کرده تا به قوای روسی که در قسمت پرواز این دورن‌ها با مشکل مواجه است، کمک کنند.

نیویارک تایمز گزارش داده است که مربیان ایرانی در یک پایگاه نظامی واقع در منطقهٔ کریمیه به نیروهای روسیه آموزش استفاده از دورن‌های ساخت آن کشور را می‌دهند. بر اساس این گزارش، این مربیان مربوط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران استند. امریکا سپاه پاسداران را منحیث یک سازمان تروریستی قلمداد کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا پس از نشر گزارش روزنامهٔ نیویارک تایمز گفت که ایالات متحده نمی‌خواهد در مورد معلومات نشر شدهٔ استخباراتی تبصره کند، اما تاکید کرد که واشنگتن از ماه جولای به این‌سو هشدار داده است که ایران درحال فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه است تا از آن در جنگ اوکراین استفاده کند.

این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که شواهد زیاد وجود دارد که دورن‌های ساخت ایران بر ضد غیرنظامیان در اوکراین استفاده شده اند، اما به گفتۀ وی تهران ''بی‌شرمانه دروغ" می‌گوید که در این موضوع دخیل نیست.

در همین حال، دو مقام ارشد و دو دپلومات ایران به خبرگزاری رویترز گفته اند که بر علاوهٔ دورن‌ها،‌ تهران تعهد کرده است تا برای روسیه میزایل های زمین به زمین را نیز فراهم کند.

یک مقام غربی نیز با تایید این خبر گفت که در زمینۀ ارسال میزایل‌های بالستیک کوتاه‌برد زمین به زمین از جمله ذوالفقار، بین ایران و روسیه توافق شده است.

XS
SM
MD
LG