لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: غرب تعزیرات را رفع کند، ما در جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان سهم می‌گیریم


رییس جمهور روسیه می‌گوید که کشورش آماده است در جلوگیری از بحران مواد غذایی در حال وقع در جهان "سهم گسترده" بگیرد، مشروط بر این که غرب تعزیراتی بر مسکو را لغو کند که به دلیل تهاجم نظامی در اوکراین بر آن کشور وضع کرده است.

ولادمیر پوتین به تاریخ ۲۶ می (پنجم جوزا) در یک مکالمهٔ تلیفونی به ماریو دراگی، صدر اعظم ایتالیا، گفت اتهاماتی که گویا روسیه مقصر مشکلات مواد غذایی در بازارهای جهان بوده، "بی اساس" است.

پیش از این،‌ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به رییس جمهور روسیه گفته بود که مسکو به دلیل تهاجم نظامی بر اوکراین مسوول مختل شدن عرضه مواد خوراکی در جهان شده است.

آقای دراگی به خبرنگاران گفت که هدف از مکالمهٔ تلیفونی او با آقای پوتین این بود که دیده شود مسکو راهی را برای رفع انسداد گندم را پیشنهاد می‌کند که در حال حاضر در ذخایر اوکراین موجود است، یا نه.

او افزود که روسیه در این راستا از خود آمادگی نشان داده است و او با ولادمیر زیلینکسی، رییس جمهور اوکراین، نیز صحبت خواهد کرد تا دیده شود که آیا اوکراین نیز آماده است در رفع این انسداد سهم بگیرد یا خیر.

با آنهم این مقام ایتالیایی اضافه کرد که نشانه‌ای از امیدواری برای صلح میان مسکو و کیف را ندیده است.اما ایالات متحده این پیشنهاد روسیه را به تمسخر گرفت.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده،گفت که روسیه اکنون از وسایل اقتصادی منحیث سلاح استفاده می‌کند و می‌خواهد از مواد غذایی نیز به مثابهٔ سلاح کار بگیرد.

او افزود که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در خصوص رسیدگی به این [مشکل] با شرکا و متحدین بین المللی امریکا بحث می‌کند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری سال جاری، کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده بر مسکو تعزیرات وضع کردند.

تعزیرات بر روسیه و اقدام نظامی این کشور در اوکراین اکمالات گندم، کودکیمیایی و سایر کالاها را مختل کرده است که از روسیه و اوکراین به کشورهای جهان صادر می‌شد. این دو کشور ۳۰ در صد گندم جهان را تولید می‌کردند.

XS
SM
MD
LG