لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: پیمان راکت‌های هسته‌ای با امریکا را ترک می‌کنیم


ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که کشورش از پیمان راکت‌های هسته‌ای میان بُرد با ایالات متحده، خارج خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه این سخنان را در واکنش به تصمیم اخیر واشنگتن مبنی بر خروج از این پیمان ابراز داشته است.

حکومت ایالات متحده دیروز (١ فبروری) اعلام کرد که تصمیم گرفته است از پیمان راکت‌های هسته‌ای با روسیه خارج شود و روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد، اتهامی که از سوی مسکو رد شده است.

ولادمیر پوتین گفته است که واکنش مسکو، متوازن یا بالمثل با برخورد واشنگتن خواهد بود. به گفتۀ رئیس جمهور روسیه، اگر ایالات متحده از این پیمان بیرون می‌شود، روسیه نیز بیرون خواهد شد.

ولادمیر پوتین به وزرات دفاع روسیه هدایت داده که کار توسعه تسلیحاتی را آغاز کند که قبلا توسط این پیمان ممنوع قرار داده شده بود.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرده که راکت‌ها و تسلیحات جدید خود را نه در اروپا و نه هم در کدام گوشۀ دیگر جهان جابجا خواهد کرد، مگر این‌که تسلیحات ساخته شدۀ امریکا در آنجا دیده شود.

رئیس جمهور پوتین همچنان گفته که در مذاکرات در این مورد، مانند همیشه باز است.

واکنش‌ها

تصمیم واشنگتن و مسکو مبنی بر خروج از پیمان راکت‌های هسته‌ای، کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را نگران ساخته است.

حکومت چین خواستار حفظ این پیمان شده است و از ایالات متحده و روسیه خواسته است که اختلافات خود را از طریق "مذاکرات سازنده" حل کنند.

این پیمان در دسمبر سال ١٩٨٧ میان رونالد ریگن، و میخایل گربچوف امضا شده بود
این پیمان در دسمبر سال ١٩٨٧ میان رونالد ریگن، و میخایل گربچوف امضا شده بود

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی ناتو، در حمایت از واشنگتن قرار گرفته و روسیه را به نقض مندرجات این پیمان متهم کرده است.

منشی عمومی ناتو گفته است "روسیه برای چندین سال پیمان راکت‌های هسته‌ای را نقض کرده است. اما نمی‌تواند به این کار ادامه بدهد، زیرا هیچ پیمان کنترول تسلیحاتی نمی‌تواند تنها با رعایت یک طرف، موثر باشد".

ینس ستولتنبرگ گفته است که خروج ایالات متحده از این پیمان، شش ماه وقت خواهد گرفت و از روسیه خواسته است که هنوز هم برای تطبیق دوبارۀ این پیمان فرصت دارد.

پیمان شرکت‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه در ماه دسمبر سال ١٩٨٧ میان رئیس جمهور رونالد ریگن، و میخایل گربچوف، رهبر وقت جماهیر اتحاد شوروی امضا شده بود.

XS
SM
MD
LG