لینک های دسترسی

Breaking News

گرباچف: اقدام امریکا 'اعلام جنگ جدید تسلیحاتی' است


میخایل گرباچف در سال ۱۹۸۷ میلادی پيمان منع گسترش سلاح هسته اى ميان برد را با رونالد ريگن، رئيس جمهور آن زمان ايالات متحده، امضا كرد
میخایل گرباچف در سال ۱۹۸۷ میلادی پيمان منع گسترش سلاح هسته اى ميان برد را با رونالد ريگن، رئيس جمهور آن زمان ايالات متحده، امضا كرد

ميخايل گورباچف، رئيس جمهور پيشين اتحاد جماهيرشوروى سابق، تصميم رئيس جمهور ايالات متحده را براى خروج از پيمان كنترول سلاح اتمى ميان برد تقبيح كرده است.

این رهبر پیشین روسیه همچنین گفته است که اقدام امریکا موجب رقابت جديد تسليحاتى میان واشنگتن و مسکو خواهد شد و خطر جنگ اتمی را افزايش خواهد داد.

آقاى گرباچف در يك مقاله که در روزنامۀ نيويارك تايمز نشر شده است،نگاشته است که اين اقدام ايالات متحده "يك تهديد شديد به صلح" بوده و در عین حال ابراز اميدوارى كرده كه از طريق مذاكرات تغير کند.

آقای گرباچف در این مقاله نوشته است که "از من پرسان می شود که آیا با از بین رفتن دست آوردی که که به مشکل آنرا به دست آوردم، احساس ناراحتی می کنیم یا خیر؟ این یک موضوع شخصی نیست. بسیار چیز ها با خطر مواجه است. یک رقابت جدید تسلیحاتی اعلام شده است."

گرباچف كه نظام كمونيستى اتحادجماهير شوروى را منحل و كشور هاى آسياى ميانه را آزاد ساخت، در سال ۱۹۸۷پيمان منع گسترش سلاح هسته اى ميان برد را با رونالد ريگن، رئيس جمهور آن زمان ايالات متحده، امضا كرد.

واشنگتن با انتقاد از نقض اين پيمان توسط روسيه گفته است مصمم است از اين پيمان خارج شود.

رئیس جمهور ترمپ شنبۀ گذشته گفت که روسیه از این پیمان که در سال ۱۹۸۷ میلادی امضا شده، به کرات تخطی کرده است، اما جزئیاتی در این مورد ارایه نکرد. آقای ترمپ گفت "ما بیش از این به آنان [مقامات روسی] اجازه نخواهیم داد تا از توافق هسته ای، تخطی کند."

به تعقیب تهدید رئیس جمهور ترمپ مبنی بر خروج از این توافق، روسیه دوشنبۀ گذشته به ایالات متحده هشدار دارد که اگر امریکا از "پیمان نیروی هسته‌ای میان‌برد" با روسیه خارج شود، مسکو دست به اقدام مشابه خواهد زد.

مقامات روسی گفته اند که اگر ایالات متحده از این پیمان خارج شود و طرح میزایل های جدید را آغاز کند، روسیه چاره ای به جز اقدام مشابه نخواهد داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اقدام ایالات متحده مبنی بر خروج از این پیمان "جهان را به مکان خطرناک تر" مبدل خواهد ساخت و روسیه مجبور به اقدام مشابه خواهد شد تا توازن قدرت نظامی میان ایالات متحده و روسیه بر قرار شود.

به گفتۀ آقای پسکوف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بار ها گفته است که از بین رفتن این پیمان، مسکو را ناچار خواهد کرد تا با اقدامات مشخص، از امنیت روسیه حراست کند.

XS
SM
MD
LG