لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین 'استقلال' مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام امضای اسنادی که بر اساس آن،‌ مسکو مناطق جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخت
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام امضای اسنادی که بر اساس آن،‌ مسکو مناطق جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخت

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) مناطق روسی زبان— دونتسک و لوهانسک— واقع در شرق اوکراین را منحیث دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت.

این اقدام رییس جمهور پوتین ترس کشور‌های غربی مبنی بر حملهٔ فوری روسیه بر اوکراین را افزایش می دهد.

کرملین گفته است رییس جمهور روسیه روز دوشنبه در مورد این تصمیم‌اش به رهبران فرانسه و آلمان نیز خبر داده است و اسنادی را امضا کرده است که بر اساس آن، مناطق دونتسک و لوهانسک بیش از این، بخشی از قلمرو اوکراین پنداشته نمی شود.

در اعلامیهٔ کرملین آمده است که امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در تماس تلیفونی با آقای پوتین، نارضایتی‌شان را در این خصوص ابراز داشته اند.

پوتین از کرملین در یک سخنرانی تلویزیونی طولانی خطاب به مردم روسیه تفسیر خود را از تاریخچه مرزهای ملی در اروپا و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی بیان کرد.

رییس جمهور روسیه در جریان این سخنرانی‌اش گفت که اوکراین "هرگز" یک ملت واقعی نبوده، بلکه از لحاظ تاریخی بخشی از روسیه بوده است.

در همین حال، قصر سفید گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، هنگام سخنرانی آقای پوتین با تیم امنیت ملی کشورش در مورد اوضاع در مرز اوکراین ملاقات داشت.

پوتین مجموعاََ ۱۵۰ هزار نیروی کشورش را در مرز اوکراین و شمال بلاروس مستقر کرده است؛ اقدامی که با انتقاد‌های شدید کشور‌های غربی، به خصوص ایالات متحده، قرار گرفته است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیرهٔ اوکراین را به قلمرو خود ضمیمه کرد و از آن پس ۱۴ هزار نفر در جریان درگیری‌های مسلحانه میان جدایی طلبان مورد حمایت مسکو و قوای کیف، کشته شده اند.

غرب گفته است که روسیه به دنبال بهانه جویی است تا بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، اتهامی که مسکو همواره آنرا رد کرده است.

XS
SM
MD
LG