لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: صدها جنگجوی داعش در شمال افغانستان جمع شده اند


ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) گفت که صدها جنگجوی وفادار به گروه داعش در شمال افغانستان جمع شده و می‌خواهند در لباس مهاجرین وارد کشور‌های آسیای مرکزی شوروی سابق شوند.

رییس جمهور روسیه در جریان نشست مجازی با رهبران جماهیر شوروی پیشین گفت: "بر اساس استخبارات ما، تنها شمار اعضای داعش در شمال افغانستان در حدود ۲۰۰۰ است."

آقای پوتین در اوایل ماه جاری از تهدید وارد شدن جنگجویان پیشین گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان هشدار داد. پیش از این، وزارت خارجهٔ روسیه گفته بود که از طالبان توقع دارد به این تهدید رسیدگی کنند.

گروه طالبان گفته است که برای ریشه‌کن کردن جنگجویان گروه داعش در افغانستان تلاش‌ها جریان دارد.

گروه طالبان که در ماه اگست کنترول افغانستان را به دست گرفت، در تلاش کسب رسمیت بین المللی و دریافت کمک‌ها برای جلوگیری از فاجعهٔ بشری در آن کشور است.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان امروز به خبررسانی انترفکس روسیه گفت که نمایندگان طالبان در کنفرانس بین المللی هفتهٔ آینده در مسکو اشتراک می‌کنند؛ کنفرانسی که در آن نمایندگان ایران، پاکستان و چین نیز حضور خواهند داشت.

با آنهم، رییس جمهور روسیه گفت که برای به رسمیت شناختن طالبان عجله در کار نیست، اما اشاره کرد که باید بااین گروه تعامل صورت گیرد.

در سال‌های ۱۹۸۰، روسیه درگیر جنگ دراز مدت در افغانستان شد؛ جنگی که جان در حدود دو میلیون افغان و ۱۴ هزار نظامی روس را گرفت و هفت میلیون افغان دیگر را بیجا کرد.

XS
SM
MD
LG