لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار جنگ هسته‌ای پوتین به غرب: می‌توانیم قلمروهای شما را هدف قرار دهیم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) هشدار داد که اگر غرب به دامن زدن به درگیری در اوکراین ادامه دهد، خطر "واقعی" جنگ هسته‌ای وجود دارد.

در سخنرانی سالانهٔ خود به ملت، پوتین گفت که نیروهای روسی در اوکراین در حال پیشروی اند. وی همچنین هشدار داد که هر کشوری که جرئت فرستادن نیرو به اوکراین را کند، با "عواقب فاجعه بار" مواجه خواهد شد.

پوتین گفت: "آنها احتمال اعزام قطعات نظامی غربی به اوکراین را اعلام کرده اند... عواقب مداخلات احتمالی فاجعه بزرگی را به بار خواهد آورد... آنها باید در نهایت درک کنند که ما نیز تسلیحاتی داریم که می تواند اهداف را در داخل قلمرو آنها هدف قرار دهد. هر کاری که غرب انجام می دهد، تهدید واقعی جنگ هسته‌ای و نابودی تمدن را به بار می آورد."

سخنرانی پوتین ظاهراً واکنش به اظهارات امانول مکرون، رییس جمهور فرانسه است که در جریان هفته احتمال فرستادن نیروها به اوکراین را رد نکرد. اما دیگر رهبران اروپایی اعزام نیروهای غرب به کیف را رد کردند.

بحث در مورد اعزام نیروهای غربی به اوکراین خشم مسکو را برانگیخته است، جایی که درگیری اوکراین به عنوان "جنگ غیرمستقیم " غرب علیه روسیه تلقی می شود.

رهبران غربی بارها از پوتین به دلیل اظهارات تحریک آمیز درباره تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرده اند.

پوتین روسیه را از معاهده کنترل تسلیحات با ایالات متحده خارج کرده و قبلاً هشدار داده بود که درباره استفاده از تسلیحات هسته ای "یاوه گویی" نمی کند.

اما رییس جمهور روسیه در ماه های اخیر لحن خود را در این مورد ملایم کرده بود.

پوتین هشدار جدید درباره تسلیحات هسته‌ای را در حالی صادر کرده است که روسیه از پیشرفت نیروهای خود در جنگ اوکراین خبر داده و گفته است که با وجود تحریم‌های گستردهٔ غرب، اقتصاد این کشور رشد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG