لینک های دسترسی

Breaking News

قطر به ۳۰هزار کودک افغان بازمانده از مکتب زمینۀ آموزش فراهم می‌کند


.
.

صندوق کمک‌های قطر برای آموزش، تفاهمنامه ارایه آموزش به ۳۰ هزار دختر و پسر بازمانده از مکاتب ابتدایی در افغانستان را با با وزارت معارف حکومت طالبان امضا کرده است.

این صندوق در خبرنامه‌ای اعلام کرد که این یادداشت تفاهم بین خلیفه الکواری، رییس اداره توسعه قطر و سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان به تاریخ ۲۱ مارچ (اول حمل) در دوحه امضا شد.

در خبرنامه گفته شده است: "هدف پروژه این است تا در شماری از ولایات (افغانستان) برای ۳۰هزار کودک بازمانده از مکاتب ابتدایی که نیمی از آنها دختر استند، زمینه آموزش را فراهم کند".

قرار است که صندوق کمک‌های قطر برای آموزش کودکان در سن مکتب ابتدایی را که در حال حاضر از آموزش بازمانده اند، از جمله کودکان دارای معلولیت را در یک دوره سه ساله تحت حمایت قرار دهد. این پروژه از طریق مکاتب روستایی فرصت‌های آموزشی را برای ۳۰هزار کودک فراهم خواهد کرد.

همچنین در این پروژه آموزش‌هایی برای معلمان مکاتب روستایی نیز فراهم می‌شود که راه را برای استخدام معلمان جدید باز می‌کند.

خلیفه الکواری، رییس ادارۀ توسعه‌ای قطر در مراسم امضای تفاهمنامه بین مقامات دولتی قطر و طالبان گفت که در حال حاضر ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان که ۶۰ درصد آنها دختر استند، از مکتب بازمانده اند.

مقامات قطری ابراز امیدواری کردند که این پروژه فرصت‌های خوبی را برای آینده افغان‌ها فراهم کند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، این اولین بار است که قطر از روند آموزش در افغانستان حمایت می‌کند. به دلیل ممنوعیت تحصیل دختران بالای صنف ششم توسط حکومت طالبان، کمک‌های جامعه جهانی به بخش معارف در افغانستان کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG