لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم قطر با رییس‌الوزرای طالبان در قندهار ملاقات کرد


صدر اعظم و وزیر خارجهٔ قطر روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) در راس هیات عالی‌رتبهٔ کشورش به قندهار سفر کرد و با محمد حسن آخند، رییس الوزرای طالبان، ملاقات کرد.

این نخستین بار است که صدراعظم قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به این کشور سفر کرده و با مقامات ارشد این گروه در قندهار دیدار می‌کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در سه تویت جداگانه روز جمعه نوشته است که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم و وزیر خارجهٔ قطر، و عبدالله الخلیفی، رییس استخبارات قطر، پس از چاشت جمعه با محمد حسن اخند و هیات همراه‌اش در مورد همکاری‌های بیشتر آن کشور با افغانستان صحبت کرد.

مجاهد در یکی از تویت‌ها گفته است که محمد حسن آخند ضمن قدردانی از همکاری‌های قطر در گذشته، خواهان همکاری‌های بیشتر قطر ''با مردم افغانستان'' شد.

او در این پیام همچنین گفته است که جناح طالبان در جریان ملاقات با مقام‌های ارشد قطر "از پیام پر مهر امیر کشور قطر قدردانی" کرد و "آن کشور تشویق شد که در عرصه ایجاد اعتماد بیشتر بین کشورها و امارت اسلامی افغانستان نقش بیشتری را انجام دهند.''

اما این سخنگوی طالبان در مورد جزییات این دیدار مقام‌های طالبان با مقام‌های ارشد قطر جزییاتی ارایه نکرد.

قطر از معدود کشور‌های جهان است که از چندین سال به این سو میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت آن کشور، بوده و روابط نزدیک با طالبان دارد.

این کشور در فراهم سازی زمینهٔ مذاکرات امریکا - طالبان و سرانجام امضای توافقنامۀ دو طرف در دوحه و کمک در عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، میزبانی از تخلیه شدگان و نیز همکاری برای فعال سازی مجدد میدان هوایی کابل، نقش بارزی در مسایل مرتبط با افغانستان بازی کرده است.

از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان نزدیک به ۲۱ ماه می‌گذرد، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. با آنهم، حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به قطر، روسیه، چین و چندین کشور دیگر فرستاده و به همین گونه، روسیه، چین، ترکیه، پاکستان، ایران، هند و چندین کشور آسیای مرکزی سفارت‌های شان را در کابل فعال کرده اند.

XS
SM
MD
LG