لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش خشونت طالبان؛ خلیلزاد برای گرفتن پاسخ به قطر می‌رود


یک دپلومات سفارت امریکا در کابل می‌گوید که قرار است زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان برای گرفتن پاسخ در مورد کاهش خشونت‌ها با نمایندگان طالبان در قطر دیدار ‌کند.

این دپلومات امریکایی که نخواست نامش گرفته شود، تاکید کرد که روند متوقف‌شدۀ مذاکرات با طالبان، تا زمانی که این گروه به کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق نکنند، از سرگرفته نخواهد شد.

این مقام امریکایی گفت: "اگر طالبان خواستار آغاز دوبارۀ گفتگو با امریکا استند؛ آنها باید به کاهش خشونت‌ها موافقه کنند".

او افزود که نمایندگان طالبان در مورد خواست ایالات متحده مبنی بر کاهش خشونت، با رهبران خود در پاکستان مشوره کرده و اکنون آقای خلیلزاد می‌خواهد که پاسخ‌اش را در این مورد بگیرد.

این مقام امریکایی گفت که این دیدار خلیلزاد با طالبان به معنی آغاز دوبارۀ گفتگوها نیست.

طالبان هم پذیرفته اند که امریکا از این گروه خواسته تا خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند و نمایندگان این گروه نیز در این مورد با رهبران شان رایزنی کرده اند.

طالبان تا اکنون در این مورد تصمیم شان را روشن نساخته؛ اما برقراری آتش‌بس را رد کرده اند.

اما یک دپلومات امریکایی در کابل گفت که برعلاوۀ کاهش‌ خشونت‌ها، ایالات متحده از طالبان خواسته که برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آتش‌بس کنند.

حکومت افغانستان نیز برقراری آتش‌بس را شرط اساسی گفتگو با طالبان می‌خواند و می‌گوید که بدون آتش‌بس گفتگو با این گروه ممکن نیست.

لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان برای آغاز گفتگو با طالبان، بر کاهش خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، وضاحت دربارۀ پناهگاه‌های طالبان در بیرون از افغانستان و روابط طالبان با حکومت پاکستان تاکید می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، هیات سه نفری دفتر سیاسی طالبان در قطر به رهبری مولوی شهاب‌الدین دلاور پس از مشوره با سران شان در پاکستان در مورد خواست‌های آقای خلیلزاد، یک روز قبل دوباره به دوحه برگشته است.

XS
SM
MD
LG