لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: در صورت تحرک اسراییل، مرکز آن کشور را هدف قرار خواهیم داد 


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز دوشنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) در جریان رسم‌گذشت نظامی به مناسبت روی ملی ارتش، به اسراییل هشدار داده گفت که اندک‌ترین تحرک این کشور سبب خواهد شد که نیروهای ایران مرکز اسراییل را هدف قرار دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری بین المللی ایران پرس، رییس جمهور رییسی گفت: " بدانید اگر کوچک‌ترین تحرکی از جانب شما علیه ملت ما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نخواهد گذاشت."

اسراییل که گمان می‌رود یگانه کشور مسلح اتمی در شرق میانه است، گفته است هیچ گونه توافقنامه‌ٔ هسته‌ای با ایران جلو این کشور را نخواهد گرفت و در نهایت به صورت یک جانبه علیهٔ تاسیسات هسته‌ای ایران اقدام خواهد کرد.

ایران اسراییل را به حملات متعدد بر تاسیسات مرتبط به برنامه‌ٔ هسته‌ای و کشتن دانشمندان هسته‌ای این کشور متهم کرده است، اتهاماتی که اسراییل آنرا رد کرده است.

این در حالی است که ایران و ایالات متحده از بیش از یک سال به اینسو سرگرم مذاکرات غیر مستقیم برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ به گونهٔ یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را دوباره بر تهران وضع کرد. پس از آن، ایران نیز مواد این توافقنامه را نقض کرده و به غنی‌سازی بیشتر یورانیم آغاز کرد.

در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، روز دوشنبه ایالات متحده را به تاخیر در احیای این توافقنامه متهم کرد. او گفت که بیش از یک موضوع هنوز هم میان ایران و امریکا حل ناشده باقی مانده است.

این مقام ایرانی افزوده است که پیام‌هایی را که امریکا از طریق هماهنگ کنندهٔ اتحادیهٔ اروپا فرستاده است، راه های حلی را پیشنهاد نمی‌کند که منتج به توافق شود.

آقای خطیب زاده اضافه کرد: "جمهوری اسلامی ایران در مقاطع سخت مذاکرات بیشترین ابتکارات را داشته است و الان نیز در تلاش برای کسب اطمینان از بازگشت صادقانه‌ی امریکا هستیم."

مذاکرات احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ۲۰۱۵ ماه گذشته روی حدف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های دهشت افگنی بین المللی امریکا متوقف شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های رویترز، ایران پرس و مهر استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG