لینک های دسترسی

Breaking News

توافق ملل متحد و طالبان بر ایجاد ۴۰۰۰ صنف آموزشی در افغانستان 


صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در یک توافق نادر با طالبان، در ساحات تحت کنترول این گروه ۴۰۰۰ صنف آموزشی غیررسمی را ایجاد می‌کند.

سام مورت، مسوول ارتباطات این ادارهٔ ملل متحد در افغانستان گفت که این برنامه ۱۴۰ هزار کودک، دختران و پسران، را تحت پوشش قرار خواهد داد؛ در کشوری که در حدود ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

خانم مورت به صدای امریکا گفت که از طریق این توافق، یونیسف از ایجاد ۴۰۰۰ صنف آموزشی در سراسر ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان و فاریاب حمایت خواهد کرد.

بر اساس معلومات این ادارهٔ ملل متحد، در حال حاضر ۶۸۰ صنف غیررسمی در این ولایت‌ها فعال اند.

این مقام یونیسف افزود که در هر صنف تا ۳۵ دانشجو آموزش فرا خواهند گرفت و انتظار می‌رود که این صنوف در ماه مارچ سال آینده آغاز شود.

او علاوه کرد که هدف این برنامه این است که تمامی کودکان، به ویژه دخترانی که در ساحات دورافتاده زندگی می‌کنند به گونهٔ مصوون و امن به مکتب بروند.

خانم مورت گفت: "در حال حاضر ۶۰ در صد کودکان محروم از مکتب، دختران اند و فیصدی آن در ساحاتی که دسترسی به آن دشوار است به ۸۰ می‌رسد."

او افزود که این برنامه در نتیجهٔ گفتگوهای دوساله با رهبران محلی گروه طالبان و دفتر این گروه در قطر به دست آمده است.

این مقام ملل متحد گفت که کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو سبب گفتگوها در مورد این شدکه گروه طالبان و جوامع در ساحات زیر کنترول شان، خواستار کدام خدمات دیگر اند.

یونیسف می‌گوید این که گروه طالبان از این اداره خواست تا آنان را برعلاوهٔ واکسین پولیو در سایر بخش‌ها نیز کمک کند تا کودکان آنان سالم بمانند و ترقی کنند، یک موفقیت است.

گروه طالبان نیز این توافق با یونیسف را تایید کرده است.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که به وزارت معارف افغانستان آگاهی داده است که فعالیت آن به ساحات دور افتاده نیز گسترش خواهد یافت.

یونیسف گفته است که شرکای آن، آزمون‌ جذب معلمین معارف افغانستان را در این ساحات تطبیق خواهد کرد.

پلان کاری سنگین هلمند

این توافق که "پلان کاری سنگین هلمند" نامیده شده است، تا اخیر دسمبر ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت و می‌تواند در صورت توافق جانبین تمدید شود.

هزینهٔ این برنامه را چندین گروه، به شمول مشارکت جهانی برای آموزش، بنیاد بل و ملیندا گیتس و سایرین پرداخت خواهند کرد.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در جریان پنج سال حکمروایی شان بر افغانستان، به دختران اجازهٔ رفتن به مکتب و به زنان اجازهٔ کار بیرون از منزل را نمی‌دادند.

XS
SM
MD
LG