لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغان: طالبان حق تعلیم دختران را بهانه‌ای برای کسب امتیاز سیاسی نسازند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

برخی از فعالان زن در کابل در یک نشست اعتراضی از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطۀ و لیسۀ دختران در افغانستان انتقاد کرده و خواستار بازگشایی آن شده اند.

این زنان فعال روز یکشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) از طالبان خواستند که حق تعلیم دختران را کتمان نکنند و زنان افغان را بهانه‌ای برای امتیازات سیاسی خود نسازند.

پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست و برخلاف تعهدات‌اش به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

شهلا عارفی، یکی از زنان معترض، به خبرنگاران گفت: "شما مطمین باشید که یک زن دیگر و یک نسل دیگر قیام خواهد کرد و به این راه ادامه خواهد داد تا به حق خود برسند. زنان افغان هرگز خاموش نخواهند شد."

این زنان معترض همچنین از سکوت جامعۀ بین المللی به دلیل ادامه بسته‌ماندن مکاتب دختران و انکار هویت زنان توسط طالبان انتقاد کرده و آن را "شرم‌آور" خواندند.

آنان با نشر قطعنامهٔ پنج ماده‌ای گفتند: "تعلیم تجارت نیست تا فرصت دست دهد که از آن زمینه زر اندوزی برای اهل درآمد میسر گردد. با صدای رسا در مقابل این کتمان حق، می‌ایستیم."

باوجود تعهدات طالبان مبنی بر برخورد نرمتر و متفاوت‌تر از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ، از زمانی که این گروه دوباره به قدرت رسیده است، به تعهدات خود عمل نکرده است؛ در کنار بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران، در حال حاضر، زنان به استثنایی چند اداره، حق کار را ندارند.

طالبان در حاکمیت قبلی شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بودند.

این در حالی است که دو روز پیش رییس شورای حقوق بشر ملل متحد از طالبان خواست تا "سرکوب سیستماتیک" زنان و دختران را پایان داده و برای بهبودی حقوق آنان از روش سایر کشورهای اسلامی پیروی کنند.

میشل بچلیت حین سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژینو از "وضعیت مایوس کننده" زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و آن را تقبیح کرد.

خانم بچلیت گفت که پس از تسلط طالبان در ماه اگست سال گذشته "زنان و دختران مهم‌ترین و سریع‌ترین عقب‌گرد را در استفاده از حقوق شان تجربه می‌کنند" و افزود که اگر کدام تغییری فوری بوجود نیاید، "آینده آنها تاریک‌تر خواهد بود".

XS
SM
MD
LG