لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مرگبار کابل 'کار طالبان و شبکه حقانی' بوده است – منبع


منبعی در ریاست امنیت ملی افغانستان می‌گوید که بررسی‌های ابتدایی این ریاست نشان می‌دهد که حمله مرگبار کابل توسط طالبان و در "تبانی" با شبکه حقانی انجام شده است.

حملۀ کننده انتحاری حوالی ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه شب گذشته مواد همراهش را در یک محفل عروسی در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل منفجر ساخت که تا اکنون۶۳ تن کشته شده و ۱۸۲ تن دیگر زخمی شده اند.

این منبع در امنیت ملی که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، روز یک‌شنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) به صدای امریکا گفت که در این انفجار از موادی کار گرفته شده که در "انحصار و ملکیت دولت‌ها" است.

او گفت: "تیم تحقیقاتی ما که مواد انفجاری را لابراتوار کردند و موادی که در حمله استفاده شده، به تمام قراین این را برای ما نشان می‌دهد که کار طالبان در تبانی با شبکه حقانی است."

به گفته این منبع، اطلاعات اوپراتیفی امنیت ملی افغانستان نیز نشان می‌دهد که در کنار طالبان و شبکه حقانی، دست "استخبارات منطقه" در پشت این حمله است.

تا اکنون مسوولیت این حمله را هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

واکنش‌ها

سخنگویان گروه طالبان با نکوهش این حمله، این حمله را "وحشیانه و ظالمانه" خوانده و گفته اند که هدف قرار دادن زنان و کودکان هیچ "توجیه و جواز" ندارد.

اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته که طالبان با نکوهش این حمله نمی‌توانند خود را تبرئه کنند. چون به گفته آقای غنی گروه طالبان خود "فراهم‌کننده بستر برای فعالیت تروریستان" در افغانستان ‌‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای این حمله را "بزرگترین و فجیع ترین جنایت علیه بشریت و انسانیت" عنوان کرده و به نقل از آقای غنی نگاشته است: "آماج قرار دادن مردم ما در مراسم خوشی، مکاتب، مساجد، بازارها و مکان های عامه نشان دهنده قساوت یک گروه هراس افگن است."

آقای غنی از جامعه جهانی خواسته است که نباید در قبال این گونۀ اعمال، خاموشی اختیار کرده، بل برای ردیابی و محکومیت عاملان این رویداد، در کنار مردم افغانستان بایستند.

جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در صفحه تویتر خود ضمن غم‌شریکی با خانواده‌های قربانیان این رویداد، حمله دیشب را عمل "زشت و ناپسند" خوانده است.

آقای بس افزوده که هیچ کس نباید به شمول زنان کودکان هدف چنین حمله قرار بگیرد.

اتحادیه اروپا در افغانستان نیز حملۀ دیشب بر یک محفل عروسی در هوتل شهر دوبی در غرب کابل را نکوهش کرده و این حمله را یک عمل "ضد بشریت" عنوان کرده است.

مارکس پوتزل، نمایندۀ ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان خواستار متوقف شدن چنین حملات و پایان خشونت‌ها در افغانستان شده است.

آقای پوتزل از کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان خواسته است که برای رسیدن به صلح در این کشور تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG