لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ویلسن از افزایش خشونت در افغانستان؛ 'افغان‌ها به آتش‌بس نیاز دارند'


راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته است که از وقوع حملات اخیر در ننگرهار و لغمان "اندوهگین" شده و آن را محکوم کرده است.

آقای ویلسن همچنان "افزایش خشونت‌ها در افغانستان" را تقبح کرد.

او روز دوشنبه پنجم اکتوبر (۱۴ میزان) در صفحۀ تویترش نگاشته است: "در سالی که چنین تعهد و امید وجود داشت، واقعات غم‌انگیز بسیار زیاد در افغانستان رخ داده است. [حتا] یک مرگ برخاسته از خشونت سیاسی، هم بسیار زیاد است. افغان‌ها به یک آتش‌بس جامع نیاز دارند".

این در حالی است که یک حمله‌کنندۀ انتحاری صبح امروز موتر مملو از مواد انفجاری را در میان کاروان موترهای والی لغمان در مرکز این ولایت انفجار داد که به گفتۀ مقام‌ها در این حمله هشت نفر کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شده اند.

دو روز پیش نیز انفجار مشابۀ در مرکز ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار به وقوع پیوست که در نتیجۀ آن، ۱۵ نفر به شمول کودکان کشته و ۴۱ تن دیگر زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به حملۀ اخیر در ننگرهار گفته است که تداوم چنین حملات روند صلح افغانستان را صدمه خواهد زد.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است که در این انفجار بیشتر تلفات به کودکان وارد شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان این حمله را "خلاف اصول بین‌المللی و میثاق جنایت جنگی" دانسته و از نهادهای امنیتی افغانستان خواسته است که باید عاملان این حملات را شناسایی و به پنجۀ قانون بسپارند.

در اعلامیۀ آمده است: "کمیسیون حقوق بشر افغانستان یک بار دیگر از گروه طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهد که به جنگ پایان داده و روی آتش‌بس توافق کنند."

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز در اعلامیه‌ای گفته است: "در شرایطی‌که مردم افغانستان چشم ‌انتظار صلح و پایان خون‌ریزی و خشونت‌ورزی استند، چنین رویدادهای که قربانیان اصلی آن غیرنظامیان بی‌گناه اند، مایۀ ناامیدی و نگرانی است".

مسوولیت این انفجارها تا اکنون فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG