لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به کشته شدن امدادگر جاپانی در ننگرهار


کشته شدن شش کارمند یک موسسه خیریه جاپانی به شمول رییس این نهاد در پی حملۀ افراد مسلح ناشناس در ننگرهار، واکنش‌هایی را در پی‌داشته است.

در نتیجۀ گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس بر موتر حامل کارمندان موسسه خیریه (پی‌.ام.سی) در شهر جلال‌آباد شش نفر به شمول داکتر تتسو ناکامورا، رییس این نهاد، کشته شدند.

داکتر ناکامورا که شهروندی افتخاری افغانستان را داشت، از حدود ۱۸ سال بدین سو، در ولسوالی‌های شیوه، کامه و برخی از ولسوالی‌های دیگر ننگرهار در بخش مدیریت آب کار می‌کرد و در این ولسوالی‌ها با ساختن سربند، زمینه آبیاری هزاران جریب زمین زراعتی را فراهم ساخته است.

سفارت امریکا در کابل روز چهارشنبه ۴ دسمبر (۱۳ قوس) در صفحه تویترش، این حمله را نکوهش کرده و آن را "غیرقابل توجیه" خوانده است.

این سفارت از حمله بر نهادهای کمک رسان که هدف این نهادها "خدمت، مراقبت و کمک" به مریض‌های افغان اند، ابراز نگرانی کرده است.

معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ضمن محکوم کردن این حمله گفته است: "این عمل در مقابل مردی که بیشتر زندگی‌اش را به کمک کردن به مردم آسیب پذیر افغان اختصاص داده بود، غیر قابل قبول می باشد."

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به کشته شدن داکتر تتسو ناکامورا، رییس خیریه (پی‌.ام‌.سی) گفته است که "دولت و ملت افغانستان، حمله به وی و همکارانش را تقبیح و بزرگترین جنایت در برابر مددرسانان می‌داند."

آقای صدیقی همچنان افزوده است: "دشمنان مردم افغانستان، نزدیک ترین دوست ما را بی‌‍رحمانه به قتل رساندند. ناکامورا، زندگی خود را وقف هم ‌یاری وهمکاری با مردم ما کرد، ناکامورا، حکومت را در مدیریت آب‌ها وجنگل‌ها کمک می‌کرد".

ریاست اجراییه افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای این حمله را یک رویداد تروریستی دانسته عنوان کرده در پیوند به کشته شدن داکتر تتسو ناکامورا گفته است که "مرگ او یک حادثۀ غم‌انگیز برای همۀ مردم افغانستان بود."

در اعلامیۀ این ریاست آمده است: "حمله به یک موسسۀ خیریۀ غیرنظامی، نشان می‌دهد که تروریستان بزدل و جنایت‌کار، دشمن آبادانی و عزت مردم افغانستان هستند و از هیچ برنامه‌‌تی برای آسیب ‌رساندن به ساکنان این خطه دریغ نمی‌ورزند".

کشته شدن ناکامورا، واکنش‌های را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی به همراه داشته و برخی از افغان‌ها با نشر تصاویر این امدادگر جاپانی، از کارهای بشردوستانه‌اش در ننگرهار قدردانی کرده اند.

تا اکنون فرد و یا گروهی مسوولیت حمله بر کارمندان این نهاد خیریه را به عهده نگرفته و طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که در این حمله نقشی ندارند.

XS
SM
MD
LG