لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: اوکراین و شرکت بوینگ در تحقیقات سقوط طیاره شامل شوند


وزارت خارجه ایران اعلام کرده که از اوکراین و شرکت امریکایی بوینگ دعوت کرده است تا در تحقیقات سقوط طیاره اوکراینی در تهران سهیم شوند.

رسانه‌های امریکایی روز گذشته گزارش داد که به باور مقام‌های استخباراتی امریکا، طیارۀ اوکراینی که روز چهارشنبه در ایران سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن تلف شد، توسط میزایل‌ ایرانی سقوط داده شده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) در یک نشست خبری این گزارش‌ها را "فضاسازی مشکوک" عنوان کرده و گفته است: "ایران تحقیقات در خصوص علت سقوط این طیاره را طبق معیارهای بین المللی آغاز کرده است."

آقای موسوی از حضور کارشناسان کشورهای که اتباع آن در این حادثه کشته شدند، استقبال کرده و از "صدراعظم کانادا خواسته است که اطلاعات‌اش در مورد سقوط این طیاره را در دسترس کمیته حقیقت‌یاب قرار دهد."

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا دیروز گفت: "شواهد معتبر و موثقی در دست دارد که نشان می‌دهد این طیاره در پی برخورد راکت زمین به هوای ایران سقوط کرده است."

در همین حال علی عابد‌زاده، رییس ادارۀ هوا‌نوردی ملکی ایران گفته است که نمایندگان امریکا، اوکراین، فرانسه، سویدن و کانادا می‌توانند، روند تحقیق در مورد سقوط این طیاره را نظارت کنند.

آقای عابدزارده در یک نشست خبری گفت که آنان توانایی بیرون کردن اطلاعات جعبه سیاه را دارند و در صورت نیاز از کشورهای دیگر کمک خواهند گرفت.

در سقوط طیاره خط هوایی اوکراین در ایران، ۱۷۶ نفر به شمول ۱۰ افغان کشته شدند و ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین دیروز پنجشنبه (۱۹ جدی) با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک تماس تلیفونی مراتب همدردی خود را به خاطر کشته شدن شهروندان افغان در این سانحه ابراز کرده است.

آقای غنی ابراز امیدواری کرده بود که مقامات ایران "جعبه سیاه این طیاره را در اختیار تیم‌های بررسی‌کننده قرار دهند."

XS
SM
MD
LG