لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به انفجار کابل؛ 'به حقوق بشر احترام بگذارید'


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

انفجار مرگبار بر یک مرکز آموزشی در ساحۀ دشت برچی کابل در داخل و خارج از افغانستان واکنش‌های را به دنبال داشته است.

این حمله حوالی ساعت هفت صبح امروز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در مرکز آموزشی کاج در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان گفته است که در این حمله ۱۹ تن جان باخته و ۲۷ تن زخمی شده اند اما شاهدان این آمار را بیش از این بیان کرده اند.

در همین حال، یکی از مسوولان مرکز آموزشی کاج که به دلایل امنیتی نخواست نامی از او برده شود، به صدای امریکا تایید کرد که ۳۰ دانش‌آموز جان باختند و ۳۵ تن دیگر نیز زخمی شدند

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان حمله بر مرکز آموزشی کاج را با شدیدترین الفاظ تقبیح کرده و آن را در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی خوانده است.

آقای کرزی این جنایت ضد بشری را دسیسهٔ آشکار دشمنان ترقی و تعالی کشور خوانده و بر ایستادگی آگاهانه و تقویت هرچه بیشتر اتحاد و اتفاق ملی تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان، نیز در صفحهٔ تویترش این حمله را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان حمله غم شریکی کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان این حمله را وحشت بزرگ خوانده و آنرا تقبیح کرده است.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه و سفارت بریتانیا حملهٔ روز جمعه بر مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل را محکوم کرده و با قربانیان ابراز همدردی کرده اند.

یوناما در صفحهٔ تویترخود نگاشته است که با وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، کابل امروز شاهد انفجاری دیگری بود.

در تویت یونامه آمده است: "در پی حملهٔ بی رحمانه به یک مرکز آموزشی در منطقه ای با اکثریت هزاره و شیعه تلفات غیر نظامی زیادی وارد شده است. خانوادهٔ سازمان ملل این جنایت را محکوم کرده و تسلیت عمیق خود را به همه کسانی که عزادار هستند ابراز می دارد."


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف ) حملهٔ هولناک صبح جمعه را محکوم کرده و گفته است که این عمل شنیع جان ده ها دختر و پسر نوجوان را گرفته و تعداد زیادی را به شدت مجروح کرده است.

یونیسف نگاشته است: "خشونت در اطراف مراکز آموزشی هرگز قابل قبول نیست. چنین مکان‌ها باید کانون آرامش باشند تا کودکان بتوانند در آن درس بخوانند و در کنار دوستان خود باشند، احساس امنیت کنند و برای آینده خود مهارت کسب کنند."

یونیسف گفته است که کودکان و جوانان هرگز نباید هدف خشونت قرار گیرند و بار دیگر از همه جوانب درگیر در افغانستان خواسته تا به حقوق بشر احترام بگذارند و حمایت از کودکان و نوجوانان را تضمین کنند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان حمله بر مرکز آموزش کاج را وحشتناک توصیف کرده و گفته است که داعش در سال ۲۰۱۸ نیز در عین مکان حمله کرده بود.

او در تویتی نگاشته است: "حملات به مراکز آموزشی هزاره‌ها و شیعه‌ها باید پایان یابند. حملات به آیندهٔ افغانستان باید پایان یابند. جرایم جنگی باید متوقف شود و حسابدهی باید صورت گیرد."

کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان این حادثه را به شدت محکوم کرده و با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

خانم دکر در تویتی نگاشته است: "ایالات متحده حمله امروز را که در مرکز عالی آموزشی کاج رخ داد ، به شدت محکوم می کند . هدف قرار دادن صنف درسی پر از دانش آموزان که مصروف امتحان باشند، یک عمل شرم آور است . همه دانش آموزان باید بتوانند تا در یک فضای آرام و بدون ترس و حراس به تحصیل خویش دامه دهند."

هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در تویتی ضمن ابراز تسلیت با خانواده‌های قربانیان نگاشته است: "جمعه ای دیگر، جنایت تروریستی دیگر در افغانستان. کشتن دانش‌آموزان و نمازگزاران بی‌گناه منفور و خلاف اصول دینی است. این وظیفه صاحبان قدرت است که از همه جوامع محافظت کنند."

سفارت ایران در کابل نیز در صفحهٔ تویتر خود حمله بر مرکز آموزشی کاج را به شدت محکوم کرده است.

هیچ شخص یا گروهی تا هنوز مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه شاخهٔ خراسان داعش، مسوولیت حملات مشابه را در این ساحهٔ شهر کابل ادعا کرده که سبب تلفات غیرنظامیان شده است.

اغلب باشندگان ساحۀ دشت برچی را اقلیت قومی هزاره و مسلمانان شیعه تشکیل می دهند،‌ اقلیتی که در دو دههٔ‌ پسین به طور هدفمند مورد حملات مرگبار تندروان اسلامی از جمله داعش قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG