لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: سو قصد علیه صدر اعظم عراق عمل آشکار تروریستی بود


وزارت خارجۀ ایالات متحده در واکنش به سو قصد علیه مصطفی الکاظمی، صدر اعظم عراق، این حمله را "عمل آشکار تروریستی" خوانده و آن را محکوم کرده است.

اقامت‌گاه صدر اعظم عراق صبح روز یکشنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) هدف یک طیارۀ بی‌سرنشین مملو از مواد منفجره هدف قرار گرفت، اما آقای کاظمی از این حمله جان سالم بدر برد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "با نیروهای امنیتی عراق که مسوول پاسبانی از حاکمیت ملی و استقلال عراق اند، از نزدیک در تماس استیم و در حالیکه آنان در مورد این حمله تحقیقات می‌کنند، به آنان پیشنهاد کمک داده‌ایم."

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا ضمن ابراز خرسندی از اینکه به آقای کاظمی در این حمله آسیبی نرسیده، گفته شده است که تعهد ایالات متحده با عراق خلل ناپذیر است و این کشور "در کنار حکومت و مردم عراق می‌ایستد."

مقتدی الصدر، روحانی برجستۀ شیعۀ عراق نیز این حمله را "یک عمل تروریستی" خوانده که به گفتۀ وی هدف آن عراق و مردم این کشور بوده است.

آقای صدر در یک پیام تویتر نوشته است: "عراق می‌تواند زیر تهدید شورش‌ها، خشونت، تروریزم و مداخلات بیرونی از اینجا و آنجا بقا کند."

شبه‌نظامیان شیعۀ طرفدار ایران که بزرگترین بازنده انتخابات پارلمانی عراق اند و با خودداری از پذیرفتن نتایج این انتخابات نزدیک به یک ماه است که در بیرون منطقه سبز بغداد مستقر شده‌اند، دست داشتن در حمله بر اقامت‌گاه آقای کاظمی را رد کرده اند.

با آنکه انگشت انتقاد به سوی این گروه‌های مورد حمایت تهران است، وزارت خارجۀ ایران، ایالات متحده را در دست داشتن در این رویداد متهم کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، ضمن محکوم کردن سو قصد علیه مصطفی الکاظمی، این چنین رویدادها را در راستای منافع طرف‌هایی دانست که به ادعای وی "در ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده اند."

با اینحال، تا کنون مسوولیت این حمله را هیچ فرد یا گروهی به دوش نگرفته، اما حکومت عراق در مورد آن تحقیقات را آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG