لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم عراق: به نیروی محاربوی امریکا نیاز نداریم


مصطفی الکاظمی، صدر اعظم عراق می‌گوید که کشورش از این بعد به نیروهای محاربوی ایالات متحده برای جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی نیاز ندارد، اما به گفتۀ وی تعیین تاریخ ختم ماموریت جنگی قوای امریکایی در عراق، منوط به نتایج گفتگوها میان مقام‌های عراقی و امریکایی خواهد بود که قرار است در هفتۀ روان صورت گیرد.

آقای کاظمی در آستانۀ سفرش به واشنگتن دی سی، در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که با آنهم، عراق خواستار همکاری ایالات متحده در زمینۀ آموزش به قوای عراق و گردآوری استخبارات نظامی خواهد شد. قرار است آقای کاظمی روز دوشنبه ۲۶ جولای با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیدار کند.

صدر اعظم عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی و دفاعی عراق بدون همکاری نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده توانمندی دفاع از کشور شان را دارند، گفت: "به حضور نیروهای محاربوی خارجی در خاک عراق نیازی نیست."

آقای کاظمی گفت که برنامۀ خروج قوای خارجی از عراق بر بنیاد نیازمندی‌های نیروهای عراق تنظیم خواهد شد: "جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی و احضارات نیروهای ما مستلزم یک جدول زمانی خاص است و [تعیین این جدول زمانی] وابسته به مذاکراتی است که با واشنگتن خواهیم داشت."

ایالات متحده و عراق در ماه اپریل سال روان توافق کردند تا نقش محاربوی نیروهای امریکایی در آن کشور پایان یابد و نیروهای امریکایی تنها به ماموریت آموزش و مشاورت به نیروهای عراقی تمرکز کنند، اما تا کنون تاریخ مشخصی برای اینکار تعیین نشده است.

انتظار می‌رود که پس از دیدار آقای کاظمی با رییس جمهور بایدن، جدول زمانی مشخصی برای پایان ماموریت محاربوی حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی مستقر در عراق تعیین شود که احتمالاً این تاریخ در اواخر سال روان خواهد بود.

آقای کاظمی افزود: "آنچه را از حضور نظامی ایالات متحده در عراق می‌خواهیم، آموزش نیروهای مان و ارتقای موثریت و قابلیت آنان و همکاری امنیتی است."

نیروهای امریکایی که در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شده بودند، پس از هشت سال حضور نظامی، در سال ۲۰۱۱ به گونۀ کامل آن کشور را ترک کردند، اما پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ بازهم هزاران نظامی امریکایی را برای شسکت دادن داعش در عراق مستقر کرد.

حکومت عراق در سال ۲۰۱۷ شکست کامل داعش را در آن کشور اعلام کرد، اما ادامۀ حضور نظامیان امریکایی در آن کشور پس از شکست داعش به یک مناظرۀ داغ سیاسی مبدل شد، به ویژه پس از آنکه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس، فرمانده ملیشه‌های شیعۀ مورد حمایت ایران در اوایل جنوری ۲۰۲۰ در حملۀ هوایی نظامیان امریکایی در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شد.

با اینحال، عمال داعش در چهار سال گذشته نیز حملات مرگباری را در عراق و حتا در بغداد، پایتخت آن کشور انجام داده اند. هفتۀ گذشته، حملۀ انتحاری در یک بازار مزدحم در بغداد ۳۰ کشته برجاگذاشت که مسوولیت آن را گروه داعش پذیرفت.

در آستانۀ انتخابات زودهنگام سرتاسری در عراق، الکاظمی زیر فشار شدید، عمدتاً از سوی احزاب سیاسی شیعه، قرار دارد تا مهلت خروج نظامیان امریکایی را از عراق اعلام کند. از سوی دیگر حملات پیهم راکتی بر اهداف نظامی و دپلوماتیک امریکا در عراق، که گمان می‌رود ملیشه‌های طرفدار ایران آن را انجام می‌دهند، نیز حکومت آقای الکاظمی را زیر فشار ایالات متحده قرار داده است.

XS
SM
MD
LG