لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به عادی سازی روابط امارات-اسراییل؛ هشدار ایران


ایران گفته است که پس از عادی سازی روابط بین امارات متحدۀ عرب و اسراییل، رویکرد تهران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد.

محمد باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران روز یکشنبه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) هشدار داد: " قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد...چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیافتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه، هرچند اندک، شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد."

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) گفت که اسراییل و امارات متحده عرب موافقت کرده اند که روابط کامل دپلوماتیک برقرار کنند.

آقای ترمپ این رویداد را "لحظۀ واقعاً تاریخی" خوانده و به خبرنگاران گفت: ‌" انتظار دارم که کشورهای عرب و مسلمان بیشتری راه امارات متحده عرب را دنبال کنند."

در تازه ترین واکنش به عادی سازی روابط امارات و اسراییل، موریتانیا که عضو اتحادیۀ عرب نیز است، از "عقلانیت و قضاوت خوب" رهبری امارات متحدۀ عرب ستایش کرده است.

خبرگزاری دولتی امارات به نقل از یک اعلامیۀ وزارت خارجۀ موریتانیا گزارش داد: "امارات متحدۀ عرب بر اساس منافع ملی این کشور و علایق جهان عرب و مسلمانان، حاکمیت مطلق و آزادی کامل در برقراری روابط و بازبینی موقف خود دارد."

موریتانیا در گذشته روابط کامل دپلوماتیک با اسراییل داشت، اما در سال ۲۰۰۹ و پس از حملات اسراییل بر غزه، روابط خود را با آن کشور قطع کرد.

در همین حال، رسانه‌های کویت از قول منابع حکومتی آن کشور گزارش داده اند که روابط آن کشور با اسراییل تغییر نکرده است و هنوز هم کویت از داعیۀ فلسطینیان حمایت می‌کند.

ترکیه نیز هشدار داده است که در پی این معامله ممکن روابط خود را با امارات متحدۀ عرب به تعلیق در آورد. حکومت ترکیه گفته است: "مردم منطقه هرگز این رفتار ریاکارانۀ امارات را فراموش نکرده و آنرا نخواهند بخشید."

بحرین و عمان از عادی شدن روابط امارات متحدۀ عرب با اسراییل تمجید کرده اند.

رسانۀ دولتی امارات روز یکشنبه گزارش داد که پادشاه بحرین در تماس تلیفونی با ولیعهد امارات از توافق عادی‌سازی کامل روابط میان امارات و اسراییل استقبال کرده و آن را "دستاورد تاریخی" در راستای صلح و برقراری امنیت در منطقه خوانده است.

فلسطین این معاملۀ دپلوماتیک را محکوم کرده و عربستان سعودی و قطر تا کنون نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG