لینک های دسترسی

Breaking News

بازگشایی مکاتب دختران در پکتیا؛ فعالان خواستار بازگشایی تمام مکاتب شدند


به دنبال بازگشایی شماری از مکاتب دختران در پکتیا، برخی از فعالان حقوق زن می‌گویند که روند بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم باید در تمام ولایات افغانستان عملی شود.

ژولیا پارسی، یکی از فعالان حقوق زن که برای بازگشایی مکاتب دخترانه چندین بار در تظاهرات اشتراک داشته است، به صدای امریکا گفت که از بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در پکتیا استقبال می‌کند، اما گفت که این روند باید در تمام ولایات عملی شود.

او گفت که بازگشایی این مکاتب نتیجۀ دادخواهی مردم و واردکردن فشار بر مقامات محلی طالبان است.

خانم پارسی افزود: "امیدوارم که مردم همانند مردم پکتیا همت کنند و بالای حکومت طالبان فشار بیاورند تا مکاتب تمام ولایت‌ها دوباره باز گردد."

این در حالی است که مقامات محلی طالبان در پکتیا و باشندگان محل می‌گویند که از چند روز به اینسو شماری از مکاتب دورۀ متوسطه و لیسه به روی دانش‌‌آموزان دختر باز شده است.

خالقیار احمدزی، رییس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در پکتیا روز سه شنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) به صدای امریکا گفت که چهار مکتب دختران در گردیز و یک مکتب در ولسوالی سمکنی این ولایت فعال شده اند.

به گفتۀ آقای احمدزی، مدیران این مکاتب خودشان برای بازگشایی و فراخواندن دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم تصمیم گرفتند.

او گفت: "مکاتب انگشت‌شمار دوباره فعال شده، از سوی مردم و مدیران شاگردان فراخوانده شده اند. اینجا هیچ محدودیت وضع نشده، قبلاً هم محدودیتی نبود."

حضرت سردار، یکی از باشندگان پکتیا در گفتگو با صدای امریکا گفت: "ما خوشحالیم از اینکه دوباره مکاتب دختران باز شد. این برای ما خبری خوبی است."

پیش از این جامعهٔ جهانی به کرات از حکومت طالبان خواسته بود تا زنان و دختران از حق کار و آموزش محروم نکنند و هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بگشایند.

اما طالبان گفته اند که شرایط برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست.

هدر بار، مسوول بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به بازگشایی مکاتب دختران در پکتیا گفته است که جامعه، خانواده‌ها و دختران همه خواستار بازگشایی مکاتب اند. او تاکید کرده است که آموزش دختران یک ارزش افغانی است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر گشایش مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در ولایت پکتیا گفته است که آغاز دروس مکاتب دختران را وزارت معارف اعلام خواهد کرد.

آقای مجاهد گفته است: "در زمانی که اجازه صورت بگیرد و همچنان شرایط فراهم شود، وزارت معارف آن را در سراسر کشور به طور یکسان آغاز خواهد کرد. یک موردی که در پکتیا یادآور می‌شویم، این هنوز معلوم نیست که به امر کی است و یا چگونه شرایط فراهم شده و آیا نیاز به تحقیق و بررسی است یا نه، این را ما بعداً معلومات خواهیم داد."

این در حالی است که از یک سال به اینسو با تسلط طالبان بر افغانستان در بسیاری ولایات افغانستان مکاتب بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی به روی دانش‌آموزان مسدود مانده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در شماری از ولایات از جمله تخار، کندز، بلخ و ولسوالی جلریز میدان وردک دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب می‌روند، اما در جنوب، جنوب-شرق، غرب، جنوب-غرب و ولایات مرکزی هنوز هم مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دختران مسدود اند.

مسدود ماندن مکاتب در داخل و خارج از افغانستان واکنش‌های تندی را به دنبال داشت و فعالان حقوق زن چند بار برای بازگشایی آن در کابل و برخی ولایات به نحوی اعتراضات شان را نشان دادند.

در اوایل همین هفته، انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد یک بار دیگر از تداوم بسته ماندن مکاتب دورۀ متوسطه و لیسه به روی دختران نگرانی کرد.

آقای گوتیرش به تاریخ سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که هنوز هم در افغانستان دختران از مکتب دور نگهداشته می‌شوند و دور نگهداشتن دختران از مکتب "نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر" است که به تمام افغانستان آسیب می‌رساند.

XS
SM
MD
LG