لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن: توافق هسته‌ای سبب شد تا به دیگر تخریبکاری‌های ایران تمرکز نشود


آقای تیلرسن گفته است که توافق هسته ای " در قدام اول، به نفع امریکایی ها باشد و منافع امریکا را تامین کند و اگر چنین منافع تامین نگردد، چرا باید چنین توافق را حفظ کنیم."
آقای تیلرسن گفته است که توافق هسته ای " در قدام اول، به نفع امریکایی ها باشد و منافع امریکا را تامین کند و اگر چنین منافع تامین نگردد، چرا باید چنین توافق را حفظ کنیم."

ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، می گوید که تطبیق توافق هسته ای ایران، موجب شده تا بر سایر "فعالیت های بی ثبات کنندۀ ایران درمنطقه" توجه صورت نگیرد.

آقای تیلرسن روز سه شنبه گفت اقدامات بی ثبات کنندۀ ایران شامل ادامۀ برنامۀ میزایل های بالستیک، حمایت از دهشت افگنی و نقش آن کشور در منازعات عراق، سوریه و یمن می گردد.

اظهارات وزیر خارجۀ ایالات متحده در این مورد در حالی صورت گرفته است که مقامات ارشد دو کشور یکدیگر را به تخطی از توافق هسته ای ایران متهم می کنند.

توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک که شامل ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان می گردد، مقامات تهران را وا می دارد تا برنامۀ هسته ای خود را محدود کند و در عوض، تعزیرات که بالای ایران وضع شده بود، لغو شده است.

آقای تیلرسن در مورد توافق هسته ای با ایران گفت که " در قدام اول، این توافق باید به نفع امریکایی ها باشد و منافع امریکا را تامین کند و اگر چنین منافع تامین نگردد، چرا باید چنین توافق را حفظ کنیم."

ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، ماه گذشته آخرین یافته های خود را در مورد تطبیق توافق برنامۀ هسته ای ایران را به کانگرس ایالات متحده تحویل داد که بر اساس آن، عملکرد ایران در مطابقت با توافق هسته ای بوده است.

با آنهم آقای ترمپ خود چندین بار از توافق هسته ای ایران، انتقاد کرده است و ادعا کرده است که این توافق بیشتر به نفع ایران است.

آقای تیلرسن نیز روز سه شنبه گفت که توافق هسته ای از آغاز تا حال بیشتر منافع ایران را تامین کرده است. به گفتۀ وزیر خارجۀ ایالات متحده، پس از توافق هسته ای ایران، تعزیرات اقتصادی بر آن کشور لغو شد—بدون اینکه به توافق عمل کند.

آقای تیلرسن همچنین گفته است که فعالیت برنامۀ میزایل بالستیک ایران، تخطی از توافق هسته ای است و ادعا کرد که ایران توافق کرده است تا در منطقه "همسایه خوب" شود.

مقامات ایرانی به شمول علی لاریجانی، رئیس پارلمان ایران، و محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ آن کشور، نیز از اقدامات ایالات متحده انتقاد کرده اند.

آقای لاریجانی گفته است که تعزیرات تازه وضع شدۀ ایالات متحده بر ایران، تخطی از توافق هسته ای است و کشورش باید از اقدام امریکا، شکایت کند تا مناقشه میان واشنگتن و تهران حل گردد.

هفتۀ گذشته، سنای ایالات متحده تعزیرات جدید را بالای سه کشور به شمول روسیه، ایران و کوریای شمالی وضع کرد.
وزیر خارجۀ ایران نیز گفته است که اقدامات ایالات متحده مبنی بر وضع تعزیرات جدید بر کشورش، اقدام خصومت آمیز در مقابل ایران است.

XS
SM
MD
LG