لینک های دسترسی

Breaking News

آنچه به قلب بد است به مغز نیز آسیب می‌رساند – پژوهش


بیماری‌های تهدید کنندۀ قلب مثل فشار بلند خون، شکر و چاقی، سبب تغییرات یا تخریبات ساختاری مغز نیز می‌شود که در نهایت می‌تواند به آفات مغزی چون زوال عقل منجر شود.

در یک پژوهش تازه، دانشمندان اطلاعات صحی ۹۷۷۲ اشتراک کنندۀ بین سنین ۴۴ تا ۷۹ سال را ارزیابی کردند تا ارتباط میان ساختار مغز و آفات قلب و رگ‌ها را دریابند.

دانشمندان پی بردند که جز سطح بلند کولسترول خون، همه عوامل دیگر خطرزا برای رگ‌ها چون استفاده از سگرت، فشار بلند خون، فشار بلند نبض، بیماری شکر و چاقی سبب تغییرات غیرعادی در مغز می‌شوند که شبیه آن در مغز افراد مبتلا به زوال عقل نیز دیده شده است.

یافته های این پژوهش نشان داده است که بیشتر قسمت‌های مغز که مسوول مهارت‌های پیچیدۀ فکر است، در اثر عوامل یاد شده متاثر می شود.

به هر پیمانۀ که این عوامل خطرزا در یک فرد بیشتر باشد، به گفتۀ دانشمندان، به همان پیمانه آن فرد مغز ناسالم و فشرده شده خواهد داشت.

سایمون کاکس، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد پوهنتون ایدنبورگ بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفته است که با بهبود رژیم غذایی، کاهش وزن، افزایش تمرینات فزیکی و دود نکردن سگرت، هم می‌توان سلامت قلب و رگ‌ها را تضمین کرد و هم از ابتلا به بیماری‌های شناختی چون زوال عقل و الزایمر جلوگیری کرد.

XS
SM
MD
LG