لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان با سازمان همکاری شانگهای پیوست 


نشست سازمان همکاری شانگهای
نشست سازمان همکاری شانگهای

کابینهٔ عربستان سعودی تصمیم پیوستن با سازمان همکاری شانگهای را در حالی تصویب کرد که ریاض مشارکت دراز مدت با چین را با وجود نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده، توسعه می‌دهد.

رسانهٔ رسمی عربستان (SPA) گزارش داد که کابینهٔ دولت یک تفاهمنامهٔ را تصویب کرد که بر اساس آن به این کشور شاهی موقف "شریک گفتمان" در سازمان‌ همکاری شانگهای داده می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیهٔ سیاسی و امنیتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط چین،‌ روسیه و کشورهای آسیای میانه ایجاد شد و سپس هند و پاکستان نیز در آن شامل گردید. هدف ایجاد این سازمان برقراری تعادل با نفوذ غرب در منطقه است.

سال گذشته، ایران نیز سند عضویت کامل این سازمان را امضا کرد.

برخی از منابع به خبررسانی رویترز گفته اند که موضوع پیوستن عربستان سعودی به این سازمان در ماه دسمبر سال گذشته زمانی مورد بحث قرار گرفت که شی جینپنگ، رییس جمهور چین، از ریاض دیدن کرد.

موقف شریک گفتمان، مرحلهٔ نخست شامل شدن در این سازمان است و در مرحلهٔ دوم به عربستان عضویت کامل داده خواهد شد.

ایجاد روابط ریاض با بیجنگ نگرانی‌‌های امنیتی را در واشنگتن به میان آورده است چون عربستان از متحدین سنتی امریکا است. واشنگتن می‌گوید که تلاش چین برای نفوذ در کشورهای جهان سبب تغییر سیاست امریکا در شرق میانه نخواهد شد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج در مورد آنچه آنان به مثابهٔ خروج امریکا، تضمین کننده عمدهٔ امنیت، از منطقه می‌بینند، اظهار نگرانی کرده اند. اما واشنگتن می‌گوید که منحیث یک شریک فعال در منطقه باقی خواهد ماند.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای می‌خواهند در ماه اگست سال جاری، تمرین مشترک مبارزه با تروریزم را در روسیه راه اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG