لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران دفاع سازمان شانگهای بر مبارزۀ مشترک با تروریزم تاکید کردند


افغانستان از جمله موضوعات مورد بحث در نوزدهمین نشست شورای وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای بود که به روز چهارشنبه ۲۴ اگست (۲ سنبله) در شهر تاشکند، پایتخت اوزبیکستان برگزار شده بود.

درین نشست، وزیران دفاع چین، هند، روسیه، قزاقستان، قرقزستان، پاکستان، تاجیکستان و اوزبیکستان اشتراک داشتند.

تحلیلگران می گویند که این کشورها علایق خاص خود را در افغانستان دنبال می کنند، به خصوص چین و روسیه که هردو با طالبان روابط دارند.

ویکتور محمدوف، منشی شورای امنیت ملی اوزبیکستان بر تلاش‌های مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در مبارزه با چالش‌ها و تهدیدها تاکید کرد.

محمدوف گفت: "با توجه به وضعیت پیچیده در افغانستان، تهدید اصلی در حال حاضر برای سازمان همکاری‌های شانگهای، دهشت افگنی و افراط‌گرایی است".

او بر تقویت هماهنگی دفاعی بین کشورهای عضو این سازمان تاکید کرد و افزود: "ما باید هماهنگی بین تمام ادارات دفاعی را تقویت کنیم تا به طور مفید بر وضعیت اطراف کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای نظارت کنیم و برای از بین بردن هر نوع تهدید ممکن هماهنگی کنیم".

شرکت‌کنندگان این نشست با اشاره به مبارزه با دهشت افگنان بین‌المللی که از روش های جدید استفاده می‌کنند، تاکید کردند که تمرین‌های مشترک نظامی بین این کشورها به گونۀ منظم برگزار شود.

بهادر قربانوف، وزیر دفاع اوزبیکستان گفت که ثبات منطقه به هماهنگی کشورهای منطقه بستگی دارد. او علاوه کرد: "ما باید همکاری خود را در مقابله با تمایلات منفی و تهدیدات امنیتی عمیق تر سازیم. من باورمند هستم که نشست امروز به همه طرف های اشتراک کننده کمک خواهد کرد تا همکاری های خود را بیشتر ساخته، دیدگاه ها و تجارب مفیدی را تبادل کنند".

در این دیدار، وزیران دفاع کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای، روی ارتقای توان دفاعی کشورهای عضو بحث و تبادل نظر کردند. آنها همچنان بر اهمیت افزایش همکاری‌های فنی نظامی تاکید کردند و در اخیر، بیانیه مشترکی را امضا کردند.

جیمز کنینگهم، سفیر پیشین امریکا در افغانستان می‌گوید که اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای برای حفظ علایق خاص خود در افغانستان دخیل اند.

او گفت: "مشکلات ما یعنی امریکا با مسکو و بیجینگ جدی است اما ما در افغانستان، در بخش مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با دهشت افگنی و ثبات افغانستان، برخی منافع اساسی مشترک داریم".

آقای کنینگهم تاکید کرد که نباید افغانستان باردیگر منبع تهدیدات دهشت افگنی شود. او گفت: "این مسله برای ما نگران کننده است و روسیه و چین نیز نگران این تهدیدات از خاک افغانستان اند. آنها هراس دارند که تهدیدات برخاسته از افغانستان می تواند امنیت شان را به خطر بیاندازد".

این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دو روز پیش در یک صحبت تلیفونی با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، در کنار سایر مسایل، در مورد وضعیت افغانستان نیز صحبت کردند.

نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای، به تاریخ ۱۵ و ۱۶ ماه سپتمبر با حضور دیگر کشورهای منطقه بشمول هند و پاکستان و چین، در اوزبیکستان دایر می شود.

افغانستان عضو ناظر این سازمان است و تا اکنون معلوم نیست که آیا طالبان به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت خواهند کرد یا خیر.

XS
SM
MD
LG