لینک های دسترسی

Breaking News

حملات راکتی بر سفارت امریکا در عراق


مقامات امنیتی عراق می‌گویند که اوایل روز پنجشنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) چندین راکت به سمت سفارت ایالات متحده در بغداد، پایتخت عراق شلیک شد.

به گفتهٔ این منابع راکت‌ها به سفارت اصابت نکرده اما در منطقهٔ مصوون (گرین زون) اطراف سفارت اصابت کرده و تاکنون تلفاتی گزارش نشده است.

به سلسله حملات بر پایگاه‌های نظامی و دپلوماتیک امریکایی در عراق، وین ماروتو، سخنگوی ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در عراق روز چهارشنبه هفتم جولای گفت که کم از کم ۱۴ راکت بر پایگاه هوایی عین‌الاسد اصابت کرده است که در اثر آن سه نفر جراحت سطحی برداشته اند.

یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق این راکت پراگنی‌ها را "حمله تروریستی" خواند و گفت:"دشمنان عراق اخلال‌گر استند و امنیت، حاکمیت و مصوونیت شهروندان ما را هدف قرار می دهند."

ایالات متحده، ملیشه‌های عراقی مورد حمایت ایران را مسوول این راکت‌پراگنی‌ها و حملات بر نظامیان امریکایی مستقر در عراق می‌داند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه هفتم جولای به خبرنگاران گفت که این حملات "نمایانگر تهدیدی است که ملیشه‌های مورد حمایت ایران اساساً به حاکمیت عراق و ثبات عراق ایجاد می کنند."

در پی حملات راکتی بر پایگاه‎‌های نظامی امریکا در عراق، اردوی ایالات متحده کمتر از دو هفته قبل به دستور جو بایدن، رییس جمهور این کشور، تاسیسات ملیشه‌های مورد حمایت ایران را در امتداد مرز میان عراق و سوریه بمبارد کرد.

اردوی عراق این اقدام ایالات متحده را تقبیح کرد و گروه‌های ملیشه گفتند که از امریکا انتقام خواهند گرفت.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که ملیشه‌ها از این تاسیسات برای انجام حملات طیاره‌های بی سرنشین علیه نظامیان امریکایی در عراق استفاده می‌کردند.

پنتاگون گفته است که این حملات "دفاعی" در پاسخ به حملات ملیشه‌ها علیه نظامیان امریکایی صورت گرفته و بازدارندهٔ حملات در آینده خواهد بود.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG