لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و روحانی با هم دیدار نمی‌کنند


ساعاتی پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ندارد.

آقای ترمپ صبح سه شنبه (۲۵ سپتامبر) در تویتر نوشت "به رغم درخواست‌ها، من هیچ برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ندارم. شاید روزی در آینده دیدار کنیم. مطمین استم که او مطلقاً مرد دوستداشتنی است!"

در همین حال، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در مصاحبه با شبکۀ خبری ان بی سی امریکا گفته است که هیچ برنامه برای ملاقات با آقای ترمپ ندارد، زیرا به گفتۀ وی رئیس جمهور امریکا شرایطی را ایجاد نکرده است که در آن فضا برای دیدار و مذاکره موجود باشد.

آقای روحانی گفت که اگر کسی مایل به ملاقات و مفاهمه باشد، به ابزاری چون تحریم و تهدید متوسل نخواهد شد. او گفت "این بدان معنا است که ارادۀ لازمی برای حل موضوعات مورد مناقشه موجود نیست".

پیش از این، مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز یکشنبه به شبکۀ خبری فاکس امریکا گفت که در صوریتکه مقام‌های ایرانی آمادۀ گفتگوی سازنده باشند، آقای ترمپ برای دیدار با آنان در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک آماده است.

آقای پمپیو در این مصاحبه، آیت الله خامنه‌ای را "رهبر واقعی" و "صحنه گردان واقعی ایران" نامید و گفت که آقای ترمپ حتا آمادۀ ملاقات با وی نیز است.

اما آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، که در مسایل مهم ملی ایران از جمله ملاقات با امریکا، تصمیم نهایی را می‌گیرد، یک ماه پیش در واکنش غیرمستقیم به پیشنهاد آقای ترمپ گفت "در برجام (توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان) اشتباه کردم ... مذاکره با امریکا اکیداً ممنوع است".

XS
SM
MD
LG