لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ آمادۀ دیدار با روحانی و خامنه‌ای است – پمپیو


وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا آمادۀ دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور و آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

مایک پمپیو، روز یکشنبه (۲۳ سپتامبر) در صحبت با شبکۀ خبری فاکس گفت که رئیس جمهور ترمپ آماده است در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نیویارک ملاقات کند.

آقای پمپیو آیت الله خامنه‌ای را "رهبر واقعی" و "صحنه گردان واقعی ایران" نامید و گفت که آقای ترمپ حتا آمادۀ ملاقات با وی نیز است.

رسانه های ایران صبح روز یکشنبه خبر دادند که حسن روحانی برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویارک شده است.

پیشنهاد ملاقات بدون پیش شرط از سوی امریکا بی سابقه نیست. دو ماه پیش رئیس جمهور ترمپ در حاشیۀ دیدار با صدر اعظم ایتالیا، از آمادگی برای ملاقات بدون پیش شرط با ایران خبر داد.

اما آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، که در مسایل مهم ملی ایران از جمله ملاقات با امریکا، تصمیم نهایی را می‌گیرد، یک ماه پیش در واکنش غیرمستقیم به پیشنهاد آقای ترمپ گفت "در برجام (توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان) اشتباه کردم ... مذاکره با امریکا اکیداً ممنوع است".

دونالد ترمپ که از آغاز مخالف توافق هسته‌ای ایران بود، در ماه می سال روان خروج امریکا را از این توافق اعلام کرد و تحریم ها بر ایران را که در اثر این توافق برداشته شده بود، از سر نافذ کرد، اقدامی که ضربۀ جدی به اقتصاد ایران وارد کرد.

آقای ترمپ در نظر دارد در دور بعدی تحریم‌ها که قرار است به تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ بر ایران اعمال شود، صادرات نفت و گاز، و داد و ستد مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد.

با اینحال حکومت ایالات متحده بارها اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در تهران نیست و هدف عمده وارد کردن تغییر در رفتار حکومت ایران-توقف حمایت از گروه های تندرو دهشت افگن، پرهیز از آزمایشات بالستیکی و خودداری از دخالت در امور کشورهای منطقه- است.

XS
SM
MD
LG