لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی خواستار رقابت بیشتر در انتخابات ایران شد


حسن روحانی، رییس جمهور ایران پس از آن خواستار رقابت بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری ماه آیندۀ آن کشور شد که چندین چهرۀ برجسته از رقابت در مقابل نامزادان فوق محافظه کار منع شدند.

شورای نگهبان ایران که زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت دارد، روز گذشته ضمن رد چندین چهره برجسته از فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران، هفت نامزد را برای رقابت در انتخابات آن کشور تایید کرد.

آقای روحانی روز چهارشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا )گفت که وی از آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران خواسته است تا در این روند دخالت کند و هشدار داده که "قلب انتخابات رقابت است. اگر آن را بردارید تبدیل به یک جسد می‌شود."

پس از آنکه شورای نگهبان نامزدی چندین چهرۀ برجسته را رد کرد، ابراهیم رییسی، رییس فوق العاده محافظه‌کار قوای قضاییۀ ایران پیشگام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جایگزین آقای روحانی به نظر می‌رسد.

او که از نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران می‌باشد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ نیز اشتراک کرده بود اما در برابر روحانی شکست خورد.

شورای ۱۲ عضوی نگهبان که نهاد غیر منتخب مسوول نظارت بر انتخابات است، این بار هفت نامزد را از میان ۶۰۰ امیدوار انتخاب کرده است.

این شورا علی لاریجانی، رییس پیشین پارلمان، نامزد محافظه کار و متحد حسن روحانی رییس جمهور ایران، اسحاق جهانگیر معاون اول رییس جمهور و محمود احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین را واجد شرایط برای رقابت در انتخابات ندانسته و آنان را در فهرست نهایی حذف کرده است؛ نامزدان که رقیب آقای رییسی محسوب می‌شدند.

آقای روحانی که در جلسه کابینه سخنرانی می‌کرد در مورد خطر حضور کمرنگ رای دهندگان هشدار داد و گفت "ادامۀ مشروعیت نظام" در معرض خطر است.

حسن روحانی، رییس جمهور کنونی ایران که در اتحاد با اصلاح طلبان و میانه‌روها برنده ریاست جمهوری شده بود، به دلیل تکمیل کردن هر دو دورۀ قانونی تصدی ریاست جمهوری، نمی‌تواند در این انتخابات رقابت کند.

بر اساس گزارش‌ها، او روز گذشته نیز با ارسال نامه‌ای به خامنه‌ای خواستار تغییر فهرست فعلی نامزدان شده بود.

پس از آنکه ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های اقتصادی را بر تهران اعمال کرد، ایران دچار رکود شدید اقتصادی شد.

در واکنش به این عملکرد ایالات متحده، ایران در مورد تعهدات انجام شده در توافق هسته‌ای شروع به عقب نشینی کرد که در صورت لغو تحریم‌ها به اجرای آن‌ها مکلف بود. این تعهدات شامل ممنوعیت ذخیره‌کردن یورانیم و ممنوعیت غنی‌سازی به مقیاس بالا بود.

در حال حاضر مذاکرات برای احیای دوباره توافق هسته‌ای ایران در ویانا جریان دارد و تمام جوانب نتایج این مذاکرات را تا کنون مثبت ارزیابی کرده اند.

در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ در ایران میزان مشارکت رای‌دهندگان ۴۲.۵ درصد بود که در بیش از ۴۰ سال اخیر کمترین میزان مشارکت در انتخابات آن کشور بود. بررسی‌های رسمی پیش‌بینی کرده است که میزان مشارکت در انتخابات جون امسال در ایران حدود ۳۹ درصد خواهد بود.

XS
SM
MD
LG