لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر پیشین افغانستان در امریکا: به کشورم بر نمی‌گردم 


رویا رحمانی، پس از آنکه از پست سفارت در واشنگتن دی سی برکنار شد، در مصاحبه‌ای با روزنامۀ واشنگتن پست گفته است که به افغانستان بر‌نمی‌گردد و زندگی‌اش را در خطر می‌بیند.

خانم رحمانی در این مصاحبه همچنین ادعا کرده است که در جریان کار به صفت سفیر، صلاحیت‌هایی را نداشت که یک سفیر باید داشته باشد. او گفته است که وسیله ارتباط مستقیم با رییس جمهور را نیز در اختیار نداشت و به ندرت به افغانستان سفر می‌کرد تا در نشست‌های مشورتی مرتبط به ایالات متحده اشتراک کند.

واشنگتن پست بدون ذکر نام از قول یک مقام ریاست جمهوری افغانستان نگاشته است که به دلیل اینکه پست سفیر افغانستان در امریکا سمت مهمی است، رییس جمهور غنی ممکن نظریاتی در مورد کارکرد خانم رحمانی داشته بود، اما این مقام افغان گفته است که آقای غنی در برکناری خانم رحمانی دخیل نبوده است.

رویا رحمانی در سال ۱۹۹۳ با خانواده‌اش به پاکستان مهاجر شد و در سال ۱۹۹۹ شامل پوهنتون مک‌گیل کانادا شد؛ جاییکه وی در بخش کمپیوتر ساینس لسانس گرفت.

او در سال ۲۰۰۴ به افغانستان برگشت و از آنجا دوباره با امریکا آمد و در بخش ادارهٔ عامه ماستری گرفت و در سال ۲۰۱۱ در وزارت خارجهٔ افغانستان شامل وظیفه شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در سال ۲۰۱۶ خانم رحمانی را منحیث سفیر افغانستان در اندونیزیا تعیین کرد و دو سال بعد خانم رحمانی به صفت سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی گماشته شد.

رویا رحمانی، به تاریخ ۱۷ می مکتوب معاونیت وزارت خارجۀ افغانستان را مبنی بر برکناری‌اش از سمت سفارت افغانستان در واشنگتن، اعتبار از تاریخ پنجم جون دریافت کرد. در این مکتوب از کارکردهای خانم رحمانی با قدردانی یاد شده بود، اما دلیل برکناری و برگشت به کابل یا وظیفهٔ بعدی او مشخص نشده بود.

اما وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است که به گونهٔ عادی سفرا پس از سه سال انجام وظیفه یا بر اساس دستور ریاست جمهوری دو باره به کابل خواسته می‌شوند؛ جاییکه آنان در وزارت خارجه یا سایر ادارات دولتی به کار گماشته می‌شوند.

حامد تهذیب، معاون وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است که در مورد برگشت خانم رحمانی به کابل تصمیم گرفته شده بود و وزارت خارجه به تجربه و استعداد او نیاز دارد و در یک سمت دیگر به کار گماشته خواهد شد.

ماموریت خانم رحمانی منحیث سفیر افغانستان در ایالات متحده با فراز و نشیب‌هایی نیز به همراه بود، به ویژه اتهام فساد در قرارداد ترمیم تعمیر سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی.

رویا رحمانی هرگونه اختلاس در این قرار داد را رد کرده و گفته است که این قضیه بیشتر جنبهٔ تبعیض جنسی دارد.

براساس یک گزارش تحقیقی که سال گذشته صورت گرفت، تنها ترمیم دیوار سفارت ۱.۸ میلیون دالر هزینه برداشته بود.

پس از آن خانم رحمانی در مصاحبهٔ با صدای امریکا گفته بود که به دلیل دعوای حقوقی و هزینهٔ گزاف ساختمانی در واشنگتن، ترمیم این دیوار ۷۰ متری مصارف گزاف برداشت.

عادله راز، که تا چندی پیش نمایندهٔ افغانستان در سازمان ملل متحد بود، هفتهٔ گذشته رسماً به صفت سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی به کار آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG