لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای درج فهرست 'درندگان آزادی رسانه‌ها' در سازمان گزارشگران بدون مرز شد


سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۱ خود، آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران را در زمرۀ "درندگان آزادی رسانه‌ها" در جهان قرار داد.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود زیر عنوان "ژورنالیزم، واکسین علیه معلومات غلط" با بررسی وضعیت روزنامه‌نگاران در ۱۸۰ کشور گفته است که ۷۳ کشور،‌ به طور کامل یا به شدت، جلو فعالیت اطلاع رسانی بی‌طرف را می‌گیرند.

بر اساس این گزارش،‌ ایران به لحاظ سرکوب آزادی‌ رسانه‌ها و خبرنگاران در دریف ۱۷۴ قرار دارد و افغانستان جایگاه ۱۲۲ را در این فهرست دارد. اریتریا، کوریای شمالی، ترکمنستان و چین به ترتیب در قعر این جدول قرار دارند.

بر اساس این گزارش، آزادی رسانه‌ها در ناروی، فنلند، سویدن و دنمارک به ترتیب در بهترین وضعیت قرار دارد.

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به اعدام روح‌الله زم به عنوان تازه ترین مورد اعدام روزنامه‌نگاران در ایران تذکر یافته است که از لحاظ اعدام خبرنگاران در ۵۰ سال گذشته، ایران کماکان در ردۀ نخست قرار دارد.

روح‌الله زم ۴۷ ساله و مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز (صدای مردم) با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده که به فرانسه پناهنده شده بود، در عملیاتی از عراق به ایران منتقل و سپس به دار آویخته شد.

این نهاد همچنین با اشاره به مرگ جمال خاشقجی به عنوان نمونه‌ای از رفتار خشن عربستان سعودی،‌ نام محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان را به فهرست خود اضافه کرده و معتقد است که بن سلمان به هیچ عنوان آزادی رسانه‌ها‌ را تحمل نمی‌کند.

ییر بولسونارو، رییس جمهوری برازیل و ویکتور اوربان، صدر اعظم هنگری و شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله‌دیش نیز از دیگر افراد جدیدی اند که سیاست آن‌ها در زمینه آزادی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته و نام شان درج فهرست "درندگان آزادی رسانه‌ها" شده است.

XS
SM
MD
LG