لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در رده‌بندی جهانی مطبوعات جایگاهش را حفظ کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) با نشر یک گزارش تازه در مورد رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در ۲۰۲۱ میلادی گفته است که افغانستان در این رده‌بندی جایگاهش را حفظ کرده است.

این سازمان که همه ساله شاخص آزادی مطبوعات در ۱۸۰ کشور جهان را بررسی می‌کند، گفته است که افغانستان در میان این کشورها، در ردۀ ۱۲۲ قرار دارد.

بر اساس این گزارش که روز سه شنبه ۲۰ اپریل (۳۱ حمل) نشر شد، ناروی، فنلند، هالند، سویدن و دنمارک به ترتیب در صدر کشورهای قرار دارند که از آزادی بیشتر مطبوعات برخوردارند، اما کشورهای اریتریا، کوریای شمالی، ترکمنستان و چین کشورهای اند که آزادی مطبوعات در آنان در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنان از تداوم "کشتار هدفمند خبرنگاران" در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامه این وضعیت، آزادی رسانه‌ها را در این کشور با تهدید مواجه خواهد کرد.

این سازمان افزوده است: "در افغانستان افزون بر بیماری کووید۱۹ که در میان خبرنگاران دست‌کم ده‌ها کشته برجا گذاشت، ویروس دیگری نیز از درون به افغانستان آسیب می‌رساند؛ ویروس خشونت افراط‌گرایانه‌ای که خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داده است."

در این گزارش آمده که از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور کشته شده اند: "افغانستان با آنکه به دلیل افت و یا تغییرات دیگر کشورها در جایگاه خود مانده است، اما همچنان یکی از مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است."

سازمان گزارشگران بدون مرز بر توقف قتل‌های زنجیره‌ای خبرنگاران افغان تاکید کرده و از رهبران حکومت افغانستان خواستار تحقیق و بررسی پرونده‌های آنان شده است.

این سازمان همچنان از جامعه جهانی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، آلمان و فرانسه خواسته است که از تحقیقات نهادهای بین‌المللی در مورد "جنایات اخیر علیه خبرنگاران در افغانستان" پشتیبانی‌ کنند.

XS
SM
MD
LG