لینک های دسترسی

Breaking News

شاخص آزادی مطبوعات در جهان؛ افغانستان در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران 


بر اساس شاخص آزادی مطبوعات در جهان که توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز تهیه شده، افغانستان در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران قرار گرفته است.

این یافته‌ها تحت عنوان "شاخص آزادی مطبوعات در جهان - ژورنالیزم در سال ۲۰۲۴ زیر فشار سیاسی" نشان می‌دهد که افغانستان پس از اریتیریا و سوریه در جایگاه ۱۷۸‌ام قرار گرفته است. اریتیریا از رهگذر آزادی مطبوعات در جایگاه ۱۸۰ و سوریه در ردیف ۱۷۹ این شاخص قرار دارند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته است که افغانستان به دلیل مرگ و میر و توقیف خبرنگاران از رهگذر آزادی مطبوعات ۲۶ پله‌ سقوط کرده است.

بر اساس معلومات کمیتهٔ محافظت خبرنگاران از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۲۳ میلادی ۶۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند.

در شاخص آزادی مطبوعات خبرنگاران بدون مرز آمده است که آزادی مطبوعات در جهان توسط افراد (مقامات سیاسی) تهدید می‌شود که باید متضمن آن باشد.

در این شاخص آمده است که حکومت‌ها نتوانسته اند از خبرنگاری حفاظت کنند و سازمان خبرنگاران بدون مرز رکود نگران کنندهٔ از حمایت و احترام به استقلال رسانه‌ها و فشار‌های روز افزون حکومت‌ها و سایر عمال سیاسی را مشاهده کرده است.

بر اساس یافته‌های خبرنگاران بدون مرز، ناروی که از رهگذر آزادی مطبوعات در جایگاه نخست قرار دارد، با وجود حفظ این جایگاه از رهگذر سیاسی امتیازات خود را از دست داده و رکود داشته است.

بر اساس شاخص آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۲۴، منطقهٔ شرق میانه بدترین وضعیت آزادی مطبوعات را در سال جاری داشته داشته است.

در کشورهای که آزادی مطبوعات در وضعیت بهتر قرار داشته، همه در اروپا بوده است، به ویژه کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا.

ناروی، دنمارک، سویدن، هالند، فنلند، استونیا، پرتگال، ایرلند، سویس و آلمان به نوبت از جایگاه اول تا دهم را از آن خود کرده اند.

اما در شرق اروپا وضعیت برای خبرنگاری به دلیل میزان معلومات نادرست و سانسور رسانه‌ها، جاییکه رسانه‌ها با اتهامات تروریزم و نقض امنیت ملی مواجه اند، بدتر شده است.

روسیه در این منطقه در جایگاه ۱۶۲، بلاروس در جایگاه ۱۶۷، ترکمنستان در ردیف ۱۷۵ و گرجستان در جایگاه ۱۰۳ قرار گرفته اند.

ایالات متحده در مقایسه با سال گذشته ۱۰ پله پایان سقوط کرده و اکنون در حالی در جایگاه ۵۵ قرار گرفته که این کشور در بحبوبهٔ نااعتمادی به رسانه‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۴ آمادگی می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG