لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه گوگل و اپل را به دخالت در انتخابات متهم کرد


روسیه می‌گوید که امتناع شرکت‌های گوگل و اپل از حذف اپلکیشن الکسی نوالنی، منتقد سرسخت کرملین پیش از انتخابات، به عنوان دخالت در امور داخلی این کشور تلقی می‌شود.

ادارهٔ خدمات فدرال روسیه برای نظارت بر ارتباطات، فناوری و رسانه‌ها (روسکوم‌ندزور) هفته گذشته از شرکت‌های گوگل و اپل خواسته بود تا اپلکیشن الکسی نوالنی را از فروشگاه‌های خود حذف کنند؛ کاری که گوگل و اپل آن را انجام نداد.

این اداره روز پنجشنبه دوم سپتمبر (۱۱سنبله) فشار بر این شرکت‌های فناوری را افزایش داده و گفت که در صورت امتناع از رعایت قوانین روسیه، آنان ممکن با مسوولیت کیفری روبرو شوند.

انتخابات پارلمانی روسیه برای اواخر ماه جاری برنامه ریزی شده و تقریباً همه منتقدان سرسخت کرملین از جمله متحدان ناوالنی از شرکت در انتخابات منع شده اند.

ادارهٔ ناظر بر رسانه‌ها در بیانیه‌ای گفت: "مسوولیت کیفری برای سازماندهی و همچنین مشارکت در کار سازمان‌های افراطی ممنوع در روسیه در نظر گرفته شده است."

در بیانیه هشدار داده شده است که مسدود نشدن اپلکیشن الکسی نوالنی "می تواند مداخله" در انتخابات روسیه تلقی شود و جریمه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت.

آقای نوالنی در پیامی از زندان از طرفداران خود خواسته است اپلکیشنی را دانلود کنند که هدف آن کمک به شهروندان روسیه در شناسایی نامزادان حزب حاکم است تا برای آنان رای ندهند.

این اپلکیشن "رای گیری هوشمند" سبب شده تا حزب حاکم چندین کرسی را در انتخابات اخیر محلی از دست بدهد.

کیرا یارمش، سخنگوی نوالنی در تویتر خود نوشته است: "اگر چیزی می‌توان دخالت در انتخابات روسیه نامیده شود آن تلاش روسکوم‌ندزور [اداره نظارت بر رسانه‌ها] برای مسدود کردن اپلکیشن رای گیری هوشمند است. آنرا در اسرع وقت دانلود کنید. "

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ روسیه می‌گوید که نادیده گرفتن درخواست مقامات روسی برای حذف "محتوای غیرقانونی" برای شرکت‌های فناوری امریکایی "سیستمیک" شده است.

او به خبرنگاران گفت: "چنین رفتار متکبرانه، گزینشی و بی اعتنایی [گوگل و اپل] به درخواست‌های متعدد از سوی ادارات مجاز روسی در مورد حذف محتوایی که به عنوان ‘ افراطی’ شناخته شده است، غیرقابل قبول است."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، شبکه سیاسی آقای نوالنی را چند ماه پیش درج فهرست سازمان‌های تروریستی و افراطگرا کرد و فعالیت‌های این حزب را ممنوع اعلام کرد.

شبکه منطقه‌ای آقای نوالنی در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود.

الکسی نوالنی ۴۴ ساله که از منتقدین سرسخت ولادیمیر پوتین است اندکی پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری دستگیر شد. او پس از مسموم شدن جهت تداوی به آلمان انتقال داده شده بود.

آقای نوالنی می‌گوید که کرملین مسوول مسمومیت او بوده و اتهام وارد کرده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دستور قتل او را داده است؛ اتهامی که کرملین آنرا رد می‌کند.

پس از بازداشت آقای نوالنی، حامیان وی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه تظاهرات کردند و خواستار رهایی وی شدند، اما این تظاهرات با برخورد جدی پولیس مواجه شده و هزاران تن از طرفداران نوالنی از سوی پولیس روسیه بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG