لینک های دسترسی

Breaking News

قراداد چهار صد میلیارد دالری صدور گاز میان روسیه و چین


مراسم امضای قرارداد گاز میان روسیه و چین
مراسم امضای قرارداد گاز میان روسیه و چین

چین و روسیه روی یک معامله توافق کردند که به اساس آن روسیه به بیجینگ دومین اقتصاد بزرگ جهان برای مدت سی سال گاز طبیعی فراهم خواهد کرد.

کارشناسان میگویند این قرارداد چهار صد میلیارد دالری برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک دست آورد مهم پنداشته میشود.

اینکه تعزیرات اقتصادی غرب اقتصاد روسیه را صدمه زده است، چیزی پنهان شدنی نیست. روی همین دلیل است که این توافق مهم بین روسیه و چین دست آوردی بزرگی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پنداشته میشود.

آقای پوتین میگوید «این توافقنامه بدون مبالغه از بزرگترین پروژه های ساختمانی برای چار سال آینده درجهان خواهد بود.»

روی این پروژه که پایپ لاین های بزرگ چاه های نفت سایبریا را به مراکز مهم چین وصل میکند برای سال ها کار شده.

ولی جفری منکاف، معاون رئیس پروگرام روسیه و یورو ایشیا در مرکز مطالعات ستراتیژیک میگوید تعزیرات غرب بر مسکو فشار وارد کرد تا نهائی کردن این پروژه را سرعت بخشد.

آقای منکاف میگوید روسیه از موقف ضعیف در مذاکرات روی امضای این موافقتنامه برخوردارد بود. موقف که به چین فرصت میدهد تا در تعین قیمت و شرایط این قرارداد بزرگ انرژی دست بالا داشته باشد.

ولی اکثریت کارشناسان این معامله را برای هردو کشور موفقیت آمیز تلقی میکنند. برای چین که بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان میباشد، این قرار داد، گاز طبیعی خالص فراهم میکند و برای روسیه ورود به بازار های در حال رشد در آسیا را میسر میسازد.

معامله ۴٠٠ میلیارد دالری میان روسیه و چین
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00


ولی بنا بر اظهارات آقای منکاف این توافق نمیتواند موقف جهانی مسکو را انکشاف دهد، « مشکل این است که چین با کشورهای همسایه خود مثل جاپان، ویتنام و برخی کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا روابط مشکل دارد. و روسیه هم تلاش میورزد روابط خود را با آنها انکشاف دهد، بناَ در همچو یک وضعیت وقتی روسیه روابطش را در آسیا گسترش میدهد وارد مشکلات میشود که در آنجا از قبل وجود داشته است. »

ولی باآنهم این موافقتنامه مسکورا از لحاظ اقتصادی حمایه کرده و روابطش را با یک قدرت جهانی قویتر میسازد.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا این توافق را کم اهمیت دانسته، میگوید که روی پالیسی امریکا اثری نخواهد داشت، « انرژی یک مارکیت بین المللی است. در این مارکیت معمولا معاملات جدید بین مصرف کننده گان و تولید کننده گان بزرگ مثل چین و روسیه صورت میگیرد. بناً ما در قبال وارد کردن فشار بر روسیه به تعقیب ستراتیژی خود ادامه خواهیم داد.»

این معامله برای اروپا که بیشترین گاز طبیعی خود را از روسیه بدست می آورد شرایط را بیشتر پیچیده میسازد. حتی اگر اروپایی ها منابع دیگری انرژی را هم پیداکنند، شماری هراس دارند که نسبت معاملۀ تازه با چین ممکن روسیه در مورد بحران اوکراین از امتیازات کمتر چشم پوشی کند.

XS
SM
MD
LG