لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه اعتراف کرد که در جنگ اوکراین از میزایل 'هایپرسونیک' استفاده کرده است


در این تصویر که توسط وزارت دفاع روسیه نشر شده، یک پیلوت جت MiG-31K قوای هوایی روسیه در حال بررسی یک میزایل مافوق صوت Kinzhal در مکانی نامشخص در روسیه است
در این تصویر که توسط وزارت دفاع روسیه نشر شده، یک پیلوت جت MiG-31K قوای هوایی روسیه در حال بررسی یک میزایل مافوق صوت Kinzhal در مکانی نامشخص در روسیه است

روسیه روز شنبه ۱۹ مارچ (۲۸ حوت) اعتراف کرد که برای نخستین بار در جنگ اوکراین از میزایل‌های "هایپرسونیک" یا میزایل فوق سرعت صوت استفاده کرده است.

مسکو در حالی از میزایل هایپرسونیک استفاده کرده است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین،‌خواهان مذاکرات فوری صلح شده است.

روسیه اعلام کرد روز جمعه از میزایل فوق سرعت صوت موسوم به Kinzhal استفاده کرده است،‌ میزایلی که می تواند از اکثر سیستم‌های دفاعی عبور کند و یک گدام تسلیحات اوکراین را در قریهٔ دلیاتین، واقع در نزدیکی مرز با رومانیا،هدف قرار داده است.

روسیه همچنین ادعا کرده است که خط دفاعی قوای اوکراین در شهر بندری ماریوپل را در هم شکسته و تاسیسات مخاربراتی و استخباراتی اوکراین را که در بیرون شهر اودسا موقعیت دارد، از بین برده است. قبل بر این، روسیه هیچگاهی به استفاده از میزایل‌ها هایپرسونیک اعتراف نکرده بود.

یوری ایگنات،‌ سخنگوی "قوای هوایی اوکراین،‌ به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که "دشمن گدام تسلیحات ما را هدف قرار داده است،‌ اما معلومات نداریم" که روسیه با کدام نوع میزایل حمله کرده است.

آقای ایگنات اما تایید کرده است که در اثر این حمله گدام تسلیحات ویران و مهمات آن منفجر شده است. این مقام اوکراینی همچنین گفته است که "آنها [قوای روسی] هر گونه میزایل را بر ضد ما استفاده می کنند."

در همین حال، مقام‌های اوکراینی گفته اند که آنها به صورت "موقت" دسترسی به بحیرهٔ آزوف را از دست داده‌اند.

زمان برای مذاکره

در عین حالیکه روسیه از استفاده میزایل‌های هایپرسونیک خبر داده است،‌ ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، یکبار دیگر خواهان گفتگو‌های صلح شده است.

آقای زیلینسکی در یک پیام ویدیویی در صفحهٔ فیسبوک‌اش گفته است که "حال زمان ملاقات، گفتگو، زمان تجدید تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین است. در غیر آن،‌ آنچه روسیه از دست خواهد داده به اندازهٔ خواهد بود که چندین نسل آن بهبود نخواهند یافت."

خبرگزاری فرانس پرس همچنین از قول مقام‌های اوکراینی گزارش داده است که یک جنرال روسیه در اثر حملهٔ قوای آن کشور در بیرون محوطهٔ میدان هوایی خرسون واقع در شمال منطقهٔ کریمیه کشته شده است و این پنجمین جنرال روسی است که پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین کشته شده است.

از آغاز حمله نظامی اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، تا حال بیش از ۳.۲۵ میلیون اوکراینی از کشور‌شان فرار کرده اند و شماری زیادی مردم آن کشور از خانه‌های‌شان به غرب آن کشور بی‌جا شده اند.

اما کرملین گفته است که رییس جمهور پوتین در آخرین تماس تیلفونی‌اش با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، گفته است که قوای آن کشور "هر اقدام ممکن" را برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در اوکراین روی دست می گیرد.

اما مقام‌های اوکراینی در گذشته گفته اند که قوای روسی غیر نظامیان به شمول شفاخانه ها، مکاتب و حتا کودکستان‌ها را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG