لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: یک 'میزایل فوق سرعت صوت' هند در پاکستان اصابت کرد


اردوی پاکستان می‌گوید که یک میزایل فوق سرعت صوت غیرمسلح هند در خاک این کشور اصابت کرده که خسارات مالی را در قبال داشت، اما سبب تلفات جانی به بار نیاورد.

بابر افتخار، سخنگوی اردوی پاکستان روز پنجشنبه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) به خبرنگاران گفت: "پاکستان به شدت به این نقض آشکار اعتراض می‌کند و نسبت به تکرار چنین حادثه‌ای در آینده هشدار می دهد. "

آقای افتخار افزود که این اقدام "تحریک آمیز" هند عصر چهارشنبه رخ داد، و گفت:" هندی‌ها باید در مورد هر چیزی که باعث این حادثه شده، توضیح دهند."

دهلی نو روز جمعه ۱۱ مارچ با نشر بیانیه‌ای گفت که یک میزایل به گونه تصادفی به دلیل "نقص فنی" در جریان روند حفظ ومراقبت شلیک شده است.

در بیانیه آمده است: "می‌دانیم که این میزایل در یک منطقهٔ پاکستان اصابت کرده است. این حادثه عمیقاً مایه تاسف است، اما در عین حال جای خوشبختی است که این حادثه تلفات جانی نداشته است. "

سخنگوی اردوی پاکستان گفت که سیستم دفاع هوایی پاکستان این راکت زمین به زمین را به محض پرتاب از شهر سیرسای هند، در حدود ۱۰۴ کیلومتری مرز بین دوکشور، کشف کرد و مسیر پرواز کامل آن را "به گونهٔ مستمر" زیر نظر داشت.

او افزود: "این میزایل از مسیر نخست خود به طور ناگهانی به سمت خاک پاکستان دور خورد و حریم هوایی پاکستان را نقض کرد و در نهایت در نزدیکی [منطقه] میان چانو سقوط کرد. "

آقای افتخار گفت که در ساحهٔ اصابت میزایل تاسیسات حساس نظامی وجود ندارد.

اما او هشدار داده گفت: "لازم به یادآوری است که مسیر پرواز این شی (میزایل)، بسیاری از پروازهای مسافربری بین‌المللی و داخلی را در حریم هوایی هند و پاکستان و جان و مال انسان‌ها را در زمین به خطر انداخته بود. "

هند و پاکستان – دو همسایۀ رقیب مجهز با اسلحۀ اتمی – سه بار پس از سال ۱۹۴۷ با هم جنگیده اند.

دو کشور در ۲۰۱۹ به جنگ دیگری نزدیک شدند.

در آن زمان، به دنبال حملهٔ بر نظامیان هندی، طیاره‌های هندی منطقه‌ای را در پاکستان که گفته می‌شد پایگاه آموزشی تندروان است مورد حمله قرار داده بود. اسلام آباد همواره این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

XS
SM
MD
LG