لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: روسیه حمله به شهر بندری اودیسا را رد کرد


ترکیه می‌گوید که روسیه هرگونه دست داشتن در حملات میزایلی روز شنبه ۲۳ جولای (اول اسد) به بندر اودیسا را رد کرده است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت: "در تماس با روسیه، روس‌ها به ما گفتند که آنها قطعاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و این موضوع را بسیار دقیق و با جزییات بررسی می‌کنند."

آقای آکار افزود که حمله بر این بندر پس از توافقی که دیروز انجام شد، واقعاً نگران کننده است.

روسیه و اوکراین روز جمعه ۲۲ جولای (۳۱سرطان) توافقنامه‌ای را برای بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه امضا کردند تا غله جات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز به نقل از رادیو سسپلن اوکراین می‌نویسد که میزایل‌ها آسیب قابل توجهی به تاسیسات بندر وارد نکرده و یک وزیر حکومت اوکراین گفته است که آمادگی برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه ادامه دارد.

اردوی اوکراین اوایل روز شنبه ۲۳ جولای اعلام کرد که روسیه حملات میزایلی را بر بندر اصلی شهر اودیسا انجام داده است. فرماندهی عملیاتی جنوب اوکراین در تلگرام نوشت: "دو میزایل توسط نیروهای دافع هوا از بین برده شد و دو میزایل دیگر بر تاسیسات بندر اصابت کردند."

واکنش‌ها

حملات راکتی بر بندر اودیسا در اوکراین از سوی ملل متحد، ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا و کیف محکوم شده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد با نشر اعلامیه گفته است :" تطبیق کامل توافقنامه که میان فدراسیون روسیه و اوکراین صورت گرفته است ، بسیار مهم می‌باشد" .

در بیانیه آمده است: "این محصولات برای رسیدگی به بحران جهانی غذا و کاهش رنج میلیون‌ها انسان نیازمند در سراسر جهان به شدت مورد نیاز هستند. اجرای کامل توافقنامه توسط فدراسیون روسیه، اوکراین و ترکیه ضروری است."

بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کیف، این حمله را "ظالمانه" خواند. او در تویتر نوشته است: "کرملین به استفاده مواد غذایی به عنوان اسلحه ادامه می‌دهد. روسیه باید پاسخگو قرار داده شود."

جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، اقدامات روسیه را "شرم آور" توصیف کرد. او گفت: "حمله بر اهداف حیاتی برای صادرات غله‌جات یک روز پس از امضای توافقنامهٔ استانبول... نشان دهنده بی‌توجهی کامل روسیه به قوانین و تعهدات بین المللی است."

ولادیمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت که حملۀ روسیه به اودیسا نشان می‌دهد که مسکو راه‌هایی را پیدا خواهد کرد تا توافق آن کشور کشور با اوکراین برای صادرات غله‌جات اجرا نشود.

زیلینسکی با نشر یک پیام ویدیویی در تلگرام گفت: "این فقط یک چیز را ثابت می‌کند: مهم نیست که روسیه چه می‌گوید و چه تعهد می‌کند، راه‌هایی را برای عدم اجرای آن پیدا خواهد کرد."

روسیه هنوز به گونهٔ رسمی در مورد حمله بر بندر اودیسا اظهار نظر نکرده است.

اوکراین که به عنوان صادر کنند عمده غله‌جات در جهان به شمار می‌رود، از آغاز تهاجم روسیه بر این کشور نتوانسته است که محصولات خویش را به جهان صادر کند.

ولادیمیر زیلینسکی در جریان سخنرانی خود به روز جمعه ۲۲ جولای گفت: " قرار است حدود ۲۰ میلیون تن محصولات سال گذشته را به جهان صادر کند، و ممکن است که محصولات امسال نیز به فروش برسد".

XS
SM
MD
LG