لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غله توافق کرده اند


دفتر رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) اعلام کرد که اوکراین، روسیه، ترکیه و انتونیو گوتیریش، سرمنشی ملل متحد روز جمعه توافقنامه‌ای را برای از سرگیری صادرات غله‌جات اوکراین از دریای سیاه امضا خواهند کرد.

دفتر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که در جریان مذاکرات هفتهٔ گذشته در استانبول توافق کلی بر سر طرح به رهبری ملل متحد صورت گرفته و اکنون طرفین این طرح را به صورت کتبی ارایه و امضا خواهند کرد.

جزییات این توافق که قرار است در انقره امضا شود، هنوز مشخص نیست. اما پیش از مذاکرات هفتهٔ گذشته دپلومات‌های آگاه از موضوع گفته بودند که براساس این طرح کشتی‌های جنگی اوکراین کشتی‌های حامل غله‌جات اوکراینی را هدایت خواهند کرد، روسیه در جریان انتقال محموله‌ها آتش بس خواهد کرد و ترکیه با حمایت ملل متحد، برای رفع نگرانی روسیه، کشتی‌های اوکراینی را بازرسی خواهد کرد تا اسلحه انتقال ندهند.

سازمان ملل متحد و ترکیه برای از سرگیری صادرات غله‌جات اوکراین از طریق دریای سیاه و انتقال غله و کود کیمیایی از روسیه برای مدت دوماه میانجیگری کرده ‌اند.

تاراس ویسوتسکی، معاون وزیر زراعت اوکراین، اوایل پنجشنبه گفت که اوکراین می‌تواند به سرعت صادرات خود را از سر بگیرد.

او به تلویزیون اوکراین گفت: "اکثر زیربناهای بنادر اودیسا - سه بندر در اودیسا وجود دارد - باقی مانده است، بنابراین در صورت وجود ضمانت‌های امنیتی مناسب، فقط چند هفته زمان می‌گیرد. "

اوکراین یکی از بزرگترین کشور صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته است و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است. گفته می‌شود که بسیاری از این بنادر هم اکنون ماین گذاری شده است.

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کنند، که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در چند ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

کشورهای غربی همواره گفته است که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین سبب بحران غذایی در جهان شده است، اما مسکو می‌گوید که بحران مواد غذایی در جهان به دلیل تعزیرات کشورهای غربی به میان آمده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشور های غربی به خصوص ایالات متحده تعزیرات شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند. اما وضع این تعزیرات به سایر کشور ها نیز از جمله کشور های عضو اتحادیهٔ اروپا تاثیر منفی برجا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG