لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه مدت بازداشت خبرنگار امریکایی را برای سه ماه دیگر تمدید کرد


روسیه روز پنجشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) مدت بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی را که به اتهام جاسوسی در آن کشور دستگیر شده است، برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

گرشکویچ، خبرنگار روزنامهٔ وال استریت ژورنال، بر خلاف بسیاری از خبرنگاران غربی، در جریان حملهٔ مسکو به اوکراین به گزارش‌های خود از روسیه ادامه داده بود.

سخنگوی محکمهٔ لفورتوفسکی مسکو گفت: "زمان حبس سه ماه تمدید شد." تاریخ جدید برای پایان حبس گرشکویچ ۳۰ نومبر است.

این نخستین بار پس از پایان جنگ سرد است که یک خبرنگار امریکایی به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت می‌شود. بازداشت گرشکویچ اعتراض رسانه‌ها، گروه‌های حقوق بشری و حکومت خارجی را برانگیخته است.

ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) به تاریخ ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) اعلام کرد که ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی که برای وال استریت ژورنال کار می‌کرد، به اتهام جاسوسی برای واشنگتن در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت شده است.

اما این اتهامات هم از سوی گرشکویچ و هم کارفرمایش رد شده است.

ایالات متحده روز پنجشنبه یکبار دیگر درخواست خود را برای آزادی گرشکویچ و یک امریکایی دیگر تکرار کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت: "ادعاها علیه ایوان گرشکویچ بی اساس است. یک بار دیگر، ما از روسیه می‌خواهیم که فوراً ایوان و همچنین پال ویلان، شهروند امریکایی را که به اشتباه بازداشت شده است، آزاد کند."

پال ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در سال ۲۰۱۸ در روسیه بازداشت و در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما او همواره بر بی گناهی خود تاکید کرده است.

وال استریت ژورنال یکی از روزنامه‌های برجسته ایالات متحده، گفته است از اینکه گرشکویج به دلیل انجام وظیفه به عنوان یک خبرنگار به گونهٔ خودسرانه و غیرقانونی در بازداشت باقی می‌ماند، "عمیقاً مایوس شده است."

این روزنامهٔ چاپ نیویارک در بیانیه‌ای گفت: "اتهامات بی اساس علیه او [گرشکویچ] کاملاً نادرست است و ما همچنان به تلاش برای آزادی فوری او ادامه می دهیم."

وال استریت ژورنال نگاشته است: "روزنامه نگاری جرم نیست."

پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز به تاریخ ۳۱ مارچ خواستار آزادی گرشکویچ شد وکارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، ادعای جاسوسی بر او را "مضحک" توصیف کرد.

پس از دستگیری و بازداشت گرشکویچ، سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز (RSF) گفت که گرشکویچ "در حال تحقیق در مورد شرکت نظامی واگنر" بود، گروهی که شماری از جنگجویان آن محکوم به ارتکاب جرایم مختلف اند و نقش برجسته‌ای در جنگ اوکراین داشته است.

این سازمان تایید کرده که گرشکویج ۳۱ ساله با مجوز مطبوعاتی صادر شده توسط وزارت خارجهٔ روسیه کار می‌کرد. گفته می شود که او به دلیل جمع آوری اطلاعات در مورد یک"مجتمع نظامی- صنعتی " روسی و صحبت با خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ اوکراین بازداشت شده است.

بازداشت گرشکویچ در حالی تمدید شد که روابط مسکو با واشنگتن به دلیل تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت پرتنش شده است.

واشنگتن مدت هاست که مسکو را به دستگیری خودسرانه امریکایی‌ها به منظور آزادی روس‌های بازداشت شده در امریکا، متهم کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG